Saturday, January 8, 2011

Pengaruh sekolah yang tak patut dibawak pegi rumah...

Alkisah

Benda ni aku terperasan masa aku tengok perangai adik aku semenjak masuk sekolah ni...ada saje pengaruh yang dia jumpa kat sekolah lepas tu dia pergi bawak kat rumah...kalo nak dikirakan bagusla...tapi secara tak sengaja dia dah buat aku tergelak terkekeh-kekeh tengok pe'el dia yang dah jadik entah apa-apa tu...sampai aku terasa macam nak ketuk jek kepala cikgu-cikgu yang buat pengaruh sekolah tu amat dahsyat pada budak bengong sorang ni...tapi apa-apa pun terima kasih la pada cikgu-cikgu yang bukan aje mendidik adik aku..tapi jugak pada cikgu-cikgu kat sekolah rendah aku(aku taknak bagitau sebab sama dengan adik aku) dan jugak kat cikgu-cikgu kat High School Muor sebab berjaya mendidik aku jadik manusia yang tershot wayar hotaknya ini...kalo la cikgu tak lempang muka aku dulu, mungkin harini aku dah jadik manusia yang berfikiran tegak...tak la senget jek otak ni...ni antara budaya sekolah yang tak patut bawak balik kat rumah:

  1. Benda yang pertama ialah adab nak pergi ke tandas..astaga..apa kena la pegi bawak bendalah ni kat rumah...cuba korang bayangkan budak baru masuk darjah 1 nak pergi memerot..lepas tu boleh lak cakap kat mak dia.."Mak, mak...izinkan saya pergi ke tandas.." apa la bongek..ko pegi jek la...

  2. ni satu lagi...setiap kali ada perbualan diantara adik beradik atau antara keluarga, dan kita sedang sibuk berborak...tetiba secara tak sengaja kita terperasan ada sesuatu yang kecik dan comel dicelah keributan berbual tu...takyahla ko angkat tangan kalo nak bagi pendapat dik...cakap jek la...nasibla ko tak masuk debat ala parlimen..kalo tak, siap ada ayat "izin panduan, yang berhormat"...

  3. ni pulak benda yang beradab dan berdisplin kat sekolah..tapi buat apa la ko pegi buat kat rumah..asal nak masuk kat mana-man bilik jek, mesti dia akan parking kat tepi dinding, berdiri dalam 5minit, lepas tu baru masuk...bila aku tanya.."apa ko buat ni??masuk jek la.."..dengan muka inoccent dia akan cakap.."beratur.."..sambil tangan dia buat aksi "hadapan angkat, bawah jatuh" tu...

  4. ni lak kalo time belajor...tengah-tengah belajor, buat kije sekolah..okla tu..bagus diorang buat kije sekolah...yang jadik tak bagusnya apa??bila kita tengok dia dah macam penat jek belajor, kita pun cakapla.."dik, cukupla...adik dah boleh rehat.." secara tetiba dia menjerit "yeay!!" dan berlari keluor pintu rumah...jadik, kita pun tertanya-tanya.."eh??nak kemana tu?"..lepas tu jawapannya "cikgu kata waktu rehat kena duduk kat luor..kalo tak pengawas marah"...ada pulak cenggitu..tetiba jek ko menjadik lurus bendul ni kenapa...

  5. ni yang paling tak tahan masa waktu cuti la..secara tetiba tepat pukul 7.15 minit, korang akan terdengor satu konsert yang maha dahsyat kat laman rumah...lepas tu kelihatan sorang budak dengan geng-geng dia berdiri tegak sambil menghadap tiang@pokok...menyanyikan lagu negaraku...kan dah terpaksa aku dengan muka mamai berdiri tegak sebab nak menghormati lagu tu...semangat patriotik sungguh budak kecik ni...
cukup la tu jek benda yang aku pun takleh nak describe cemana...mungkin bebudak ni tengah excited pasal sekolah kot...tu yang jadik cenggitu...apa-apa pun, kalo takde pe'el cenggini, mungkin tak berseri kot rumah..takdela aku ketawa terkekeh-kekeh....kudos la lu budak kecik...berjaya buat aku tergelak tiap-tiap hari...

p/s: pernah tak korang terjumpa, ternampak atau lalu sendirik pengalaman cenggini??atau korang ada pengalaman yang lagi dahsyat??meh kongsi meh...

35 comments:

Yann Mazian said...

hahaha. mula2 memang lah gitu. over excited tuh. terbwk2 pulak segala disiplin kat sekolah tuh kat rumah. molek sungguh adik along yek. hihi. :D
yann dulu takdelah excited sampai tahap gini. hoho. biasa2 jek tahap excited tuh. hehehehe.
taknak ngaku punya ayatlah tuh. kahkahkah. :P

Green Apel said...

hahahaha...eh panjang plak...kelakar lah...over excited giler sampai terbawak kat umah pe'el kat skola...

Anisa Hang Tuah said...

hahaha!!kire beradab la tuu
nis lak sgt2 terkesima bile time makan,bebudak kecik ni,bace doa makan utk keluarga..pastu die bace berirama & laaaame sgt..wal hal,kami2 dh lapar

iwan_dextrous said...

ahhaha..ak dh leh bygkn ko mse kecik dlu mcm mane..hahaha...law kt umah ak nie x heran sgt kot ngan dak2 kecik..hahaha...

Along Tapa said...

Yann Mazian

haha..tula...memang perkara biasa...padanla makbapak pun ikut terasa gak excited tu...ada adik kecik ni baru aku faham perasan diorang..haha

Green Apel

tula pasal..seronok ada budak kecik kat dalam rumah ni ek..huhu

Along Tapa said...

Anisa Hang Tuah

tula..nak marah sound, diorang tak salah..huhu..jadik, layankan jek la pe'el diorang tu..terhibur gak..

iwan dextrous

aku masa kecik dulu tergejal dowh...tak bawak benda2 displin ni kat rumah...benda2 tak displin kat rumah yang aku bawak pegi sekolah..huhu..a'ah ek..pekabor anak om??huhu

Muhamad Aizie said...

okey memang kelakar ! kadang-kadang kita sedniri time baru mauk skolah pun terbuat jugak . .ada yg masuk akal , ada yg tak masuk akal . heheh =)

gerenti kau pon lagi teruk dari adik kau kan?

mana tumpah kuah kalau tak ke nasi ... hehe

kidding bro! jgn maree

Along Tapa said...

Muhamad Aizie

aku ngaku aku lagi teruk dari adik aku...sebab aku bawak benda tak elok jek balik rumah..nak2 pe'el membuli budak kecik...haha...sian miamans dengan cecep...

echah mashuri said...

hahaha...gila adik ko!sangat berdedikasi dalam mengadaptasi segala ilmu yg diajar.tapi yg paling tak tahan nak bercakap siap angkat tangan..sopan sungguh !;p

Along Tapa said...

echah mashuri

tula...penat tegur..memula stail nyampuk gak...lepas tu kalo dia cakap orang macam tak perasan dia angkat tangan sambil cakap "saya..saya..."haha..takleh blah..

Abang Jonni said...

bagus betul adik ko ye...

aku tak ingat sgt peel aku masa skola rendah... masa menengah aku ingat sgt... sbb aku skola kat soping komplek... huhuhu...

J.M.R said...

excited masuk skolah baru tu kot..smpai siap nak kn nyanyi negaraku..kahkahkah

Along Tapa said...

Abang Jonni

haha..aku ingat aku jek cenggitu..ko telah membuktikan yang kita cuma ingat memori 20tahun kebelakang jek...lebih 20tahun lupa..hahaha..

J.M.R

haha..biasala bebudak...tu nasib dia tak baca ikrar sekali tu..

De Mois said...

Haha..kelakar2. Teringat pulak masa zaman muda2 dulu ye.

Kau kena bagi galakan kat dia. Biar dia terus berdisiplin. Kalau boleh support lagi, jadi guru besar ke. Nanti kalau dia bawak perangai buruk naya kau macam conteng kat dinding tandas. Hehe..

Cuba ini pula :
Ibu buang bayi,anak buang emak

Trah Wann said...

masa cuti aku slalu balik kmpung . ada lah sorang cousin aku ni . tiap pagi je dia mesti hilang . tup tup aku nmpak dia dgn geng2 dia tgah buat prhimpunan palsu dkt padang . siap ada yg jadik guru besar , bagi ucapan apa semua. ni tak lain tak bukan pngaruh perhimpunan kt skolah la ni .

tapi kekadang best jugak tgk perangai bebudak cenggini hikhikhik^^

nabilah_2908 said...

hahaha...mmg excited terlebih tu...paling best point no 5..haha...patuh betul yer dgn arahan cikgu.. ;)

pengalaman...erm..xde la kot...adik sy tu pun masa start sekolah..tk mcm ni... ;)


jom ke APA KATA HATI pulak,
GiveAway EdY : Awak Busuk!

Khairul Antasha said...

tu baru excited.. mcm anak buah sy lain sikit.dia baru masuk tadika umo 5thn..cikgu dia pesan, kat umah kena tolong mama cuci pinggan,sapu smpah,kemas umah..

yg anak buah sy ni..balik je dr skolah terus amik penyapu nak sapu smpah katanya..sbb cikgu suruh..erkkk...

Dark Half said...

tu bermakna pikiran budak2 masih suci
ape yg cikgu ckp sume dia nak ikut. tp kira ok la adik ko jadi skema camtu dari dpt cikgu saiko ngajo yg bukan2..hahahh..budak2 ni cepat pikap!

Along Tapa said...

De Mois

haha..betul gak ek..tapi janganla sampai tua cenggitu...masak nanti..haha

Trah Wann

hehe...aku tau sape yg jadik guru besor tu...ko..ko mesti join skali kan??kan??

Along Tapa said...

nabilah

tula..yg bestnya apa kita cakap tak plak dia ikut cenggitu...huhu..mulia sungguh cikgu2 ni pada budak2..

Khairul Antasha

ko tunggu dia masuk darjah 1 nnt..sebijik punyala cam adik aku..sbb adik aku masa tadika pun cenggitu jugak...T_T

Along Tapa said...

Dark Half

ada gak ilmu yang tak berapa elok dia dapat kat skolah tapi dia bawak kat rumah...contoh macam skill perli tahap dewa...menusuk kalbu bai kena..haha~

f_aRa_aINa989 said...

kena mintak izin dulu la dengan cikgu sebelum g tandas..

cikgu kena tau murid dia nak g mana..bukan nak buat apa kat tandas..=p

Along Tapa said...

fara aina

huhu..tau..tu kat sekolah...yang dia pegi bawak kat rumah sekali tu bakpe..org taula nak pegi berak...takkan dia nak buat parti buih lak kat dalam jamban tu...

nas said...

hahaha..lawak2...mungkin sebilangan kecil budak2 (atau sesetengah) yang terikut2 life kat skola smpai kat rumah....
xbleh blah la adik tu nak g tandas kene mintak izin...hheh

Along Tapa said...

nas

serius dowh ada...aku ada jumpa dak cenggitu...adik aku la orangnya..
T_T

masturah idrus said...

naseb baik aku ni jenis yang balik sekolah je, aku terus tak hengat kat sekolah dah. hehehehe

Along Tapa said...

mashi lala~

tu nak kira cemna tu??amnesia ke??haha

h A n Y S said...

hahahaha~ kudos lah jgk drp aku sbb dah buat aku ketawa bc entri ni
lol
;D

Along Tapa said...

hAnYs

ye..budak kecik tu memang handal..nanti aku getol kepala dia bagi otak dia centre sikit...

lionteen said...

haha..
klaka giler..
ley pulak nak mintak izin g toilet,siap nk bratur lg b4 masuk bilik.
wakaka..
klau adik aku gitu,mau nye aku gelak kan die x henti2..wakaka

Along Tapa said...

lionteen

nasib baik adik aku..sekurang2nya aku ketawa terkekeh2 jek...haha

De Mois said...

Along..ni cerita aku baru dengar pagi tadi. Tak tau la betol ke x?

Tiada lagi Facebook selepas Mac 2011

Kalau betul mesti kau suka kan...kn3

Along Tapa said...

De Mois

haha..silap disitu..aku bukan suka...aku tak pedulik pun~haa

RedBoys said...

haha. lawak-lawak. kanak-kanak ni mampu membuatkan kita ceria dan gembira dengan telatah mereka.

perilaku kanak-kanak seperti diatas meungkin disebabkan keterujaan yang teramat bila pertama kali menjejakkan kaki di sekolah.

Along Tapa said...

RedBoys

hehe...biasa le bebudak...cuba ko bayangkan kalo bebudak tak ceria...macam ada masalah jek la pulak..kan?