Saturday, February 26, 2011

Tips nak berbual tanpa bosan...

Alkisah

Korang tengok tajuk entri ni..macam bernas kan??sebenornya benda ni aku jumpa masa tengok-tengok keyword kat nuffnang semalam...biasala aku memang rajin pergi baca keyword kat nuff tu...bukan apa...selain dari dapat idea nak buat entri, dapat gak aku hiburkan hati baca keyword yang aku pun taktau sape yang search tu...dan benda yang paling aku tak boleh blah, jumlah orang search perkataan rogol 3gp lagi banyak dari gorengbaek....sampai arini aku duk pikir-pikir kat entri mana aku ada bubuh rogol 3gp tu ek..adesss..takpe..disebabkan korang dah search ayat ni dan aku rasa keyword ni sangat bagus, jadik aku buat cemana kita nak berbual tanpa bosan....boleh kan??macam biasala...pointform..

  1. pastikan topik yang korang nak cerita tu menarik kat korang dan dapat difahami oleh orang yang korang nak berbual tu...ni memang penting..sebab kalo korang tak minat dengan topik tu...tak pun member korang tak tau sepatah haram pun pasal tu..cemana perbualan tu nak berkembang kan??habis-habis kang, korang cerita berbakul-bakul, diorang reply "ooooo.."...tak ke perbualan tu akan jadik bosan dan tak best langsung??
  2. bukan topik jek yang penting...pastikan korang bercerita dengan intonasi yang menarik....sebab intonasi tu boleh buat mood penerimaan orang yang dengor tu berubah-ubah....contohnya macam ayat ni.."ko tau taik kalo makan baca doa baru la lazat.."..aku takleh nak tunjuk intonasi dia...tapi aku boleh tunjuk tempat berhenti untuk buat korang dapat mood dan penerimaan yang berbeza-beza...ok first,"ko tau, taik, kalo makan, baca doa, baru la lazat.."...yang kedua,"ko tau taik, kalo makan baca doa, baru la lazat"...lagi?"ko!tau taik?kalo makan baca doa?baru la lazat~"...cukup tak?hehe...tapi tolongla jangan buat suara hamster atau suara gedik masa korang berbual dengan member korang walaupun nak tarik perhatian diorang...annoying pada semua bai...melainkan kalo korang buat suara tu nak menganjing orang jek...haha...
  3. ni juga dari stail penceritaan jugak..cuba masukkan gaya-gaya yang menarik masa bercerita..kalo boleh masukkan sound effect sekali...ko jangan kata member yang layan berbual dengan korang tak rasa bosan...orang  keliling kalo tengok pun rasa macam nak join sama...sebab semua orang ada imaginasi..dan kalo kita berbual sambil mengembangkan imaginasi, kan menarik tu...
  4. selain tu, kalo masa berbual, sesekali masukkan joke walaupun joke tu agak kasor bunyik dia...kenapa?sebab bila ada joke, kita jadik seronok dan tak tensen...cuba korang asyik berbual pasal masalah jek..kejap jek bosan nak dengor...kan??tapi kena ingat gak...frekuensi gurauan tu jangan terlalu kerap...sebab tu boleh mengganggu momentum rasa cam best tu...buat point lawak tu macam tiba-tiba jek keluor...selang beberapa ketika, terkeluor lagi lawak lain..kalo korang pun mesti rasa seronok kan??
  5. ha!!ni sangat penting...jangan sesekali bercakap besor...contoh macam kalo member korang cerita pasal dia semalam dapat repair radio, korang jangan cakap "e'eleh...aku dulu pernah gak repair radio..." lepas tu disambung dengan cerita nak up saham sendiri...serius...member yang berbual dengan korang tu akan jadik meluat...endingnya, diorang diam dan buat pekak jek...
  6. elakkan pengulangan...gila ko...semalam ko dah cerita topik tu....arini ko cerita lagi benda tu..esok ko cerita lagi benda yang sama..tapi versi lain lak...sejibik macam berita kat tv...tak percaya??cuba ko dengor berita kat tv...masa Harimau Malaya menang Piala AFF aritu...dekat seminggu cerita benda tu...dari aku excited sampai aku bosan...cenggitula kaedahnya...
  7. ni untuk respon ek...kalo member korang cerita pasal cerita diorang, korang kena berusaha bagi respon yang sebaiknya...kalo tajuk yang dia bagi tu bosan, korang respon dengan baik dan fikirkan cara nak tukor topik....kalo korang setakat reply "ooo...yeke?" jek, perbualan tu akan termati terus sebab korang tak sempat lagi fikirkan topik apa lagi nak cerita lepas tu..dah jadik diam jek masing-masing...
  8. ni tips terakhir kot...elakkan dari syok sendiri masa berbual....syok sendiri tu cemana??bila korang cerita, korang buat lawak, korang ketawa sendiri, lepas tu buat tergedik-gedik sendiri...seriously...failure...selain dari cara cenggitu, kalo korang nakkan perhatian, bukan susah sangat..korang just perlu sebut nama member berbual korang tu jek..dia akan tumpu perhatian punya....dan hal nak membuat lawak tu, takyahla usaha sangat...benda tu kengkadang datang sendiri...
aku raa cukupla ek lapan tips untuk berbual tanpa bosan...bagi korang-korang yang carik tu, dah puas hati??owh...sebelum aku terlupa....tips ni boleh gak digunakan untuk ucapan atau persembahan yang berkaitan dengan cakap-cakap...nak-nak yang stand alone...kalo korang rajin amalkan, korang bukan jek dapat pengalaman berbual yang menarik...tapi dapat gak tingkatkan skill berucap korang...boleh kan??sambil menyelam minum air...

p/s: agak-agak korang, korang ada tak tips lain nak berbual tanpa bosan??jomla kongsi sekali...

49 comments:

Unknown said...

pehh.ak xpyh bc tips ko ak dah suka sembang kencang.HAHA.yg penting kite kena banyak modal bercerita.pastuh jgn rase cangung ngan org.ye dak?

Vivian said...

hahha kalau dah tak suka dgn org tu..borak benda yang aku minat pun aku taknak dengar..mcm kwn call, ntah apa2 diborak..aku bosan dgr..aku bg alasan..nak mandi la..nak makan la..hehehe

Along Tapa said...

echah mashuri

tau..ko kan master dalam bab cakap2 ni..ada satu lagi ko lupa..pastikan jangan lupa nak berak..sebab feeling nak berak tu memang kaco fokus nak bercerita sungguh..


vivian

hihi..tapi aku rasa kawan ko tu mesti berlainan jantina kan??ahaks.

Raito Nagata said...

haha, patut ar...

selama ni aq salah point la ni...
cam ni rupanya nk bercakap...

hahaha, tpi an long, cmne ek ?
aq da wat da apa yg ko suruh ne, tp ntah apsal la ngan mamat sowg ne...

jgn kta respon, time aq ckp..
perhatian pun xbg...

rupa3nya mamat ne 3 dlm 1,
so cmne aq nk berckp melalui
hati-ke hati...? ada tips?

haha

Truth Silenced !!

Along Tapa said...

Raito Nagata

ko nak cakap dari hati ke hati, gunala hati...ko cakap dalam hati, dia reply dalam hati...barula nama dari hati ke hati..

ko rasa??

Raito Nagata said...

ui....

dah long....

masaalahnya, aq je yg asyik sent...
recieve x trima pun..

ko rasa dia ada msalah firewall ke antivir ?

aq nk kna hack ne kalo mcm ne~~
haha

Along Tapa said...

Raito Nagata

tu ko salah ping kot..hihi...


aku rasa la...dia pakai firewall 3 lapis kot bib...jangan kata nak hack..nak bukak frontpage pun kena lepas firewall password..hihi.

Vivian said...

ye...betol..kwan laki..boring betol borak dgn laki yg skema tny dah makan ke..dah tido ker..cit!

Along Tapa said...

VIVIAN

hihi...berbual dengan orang berbeza jantina memang kengkadang bosan vivian...sebab ending mesti nak ajak menikah..haha..

fiezah91 said...

ahahaha..aku setuju dgn point no 6 ko tu..aku kena gitu smpaikan aku dah bosan n kalo boleh aku nak elak dr jumpa org cenggitu weh.wakakaka

Along Tapa said...

fiezah91

tau takpe..mungkinla cerita tu best semalam..tapi dah lepas tu dah jadik tak best dah..carikla modal lain...kan??

Anonymous said...

kalo cam aku lak.. aku cakap serius pon org gelak..arr cane??

pedih je ase..

Along Tapa said...

~syuQ

tu tandanya ko ko memang minah rock sejati..hahaha...

sama jek masalah ko dengan aku...

Unknown said...

long!ahahah..berakla ikut jadual.AGHHAH.ko neh memang sengalll wehh..;p

Along Tapa said...

echah mashuri

haha...ko ingat taik nak keluor tu boleh ikut jadual ke..kalo dah tuan badan pun tak suka ikut law...apakan lagi taik di dalam...hahaha

Shajia Niueda said...

hahahahaha.
-no point to comment-

Along Tapa said...

Shajia Niueda

takde point nak komen pun ko komen ek...

De Mois said...

Biasanya memang camtu la. Nak2 kalau roomate yang memang hari2 mengadap. Tapi kitorang tak pernah bosan pulak setakat ini.

AKu ada idea nak elak bosan bagi respon. Cakap je orang 2, "Kau memang bosan la!" mesti lepas ni dia tak bual dah.

Revolusikan hidup dengan SuaraSendiri

|.a.r.i.e.z.a.| said...

satu lg, jgn borak, pstu tertdo halfway hehehe mmg menyakitkan jiwa..

Along Tapa said...

De Mois

menarik idea ko tu...aku sendiri pun kengkadang rajin buat cenggitu..hiihii...



arieza

hahaha...kalo orang cenggitu arieza, memang aku lempang muka dia laju2..

AnakPakZohar said...

aku bosan dowh ngan ko *tetibe..

hahhaha.. asal aku sangat bersetuju dengan semua point ko nieh.. haihhh..

AnakPakZohar said...

aku bosan dowh ngan ko *tetibe..

hahhaha.. asal aku sangat bersetuju dengan semua point ko nieh.. haihhh..

Along Tapa said...

yad'z

tu membuktikan yang ko pun nak guna stail tu masa berbual..betul tak??hihi

iwan_dextrous said...

aku x reti berbual..ajar aku

Along Tapa said...

iwan dextrous

ahh ko...kalo nak ngayat awek, bior aku jek buat...pastu ko dapat la manfaat dia...hihi

Tieah Madian said...

Akulah paling banyak cerita ko tau..
Tak percaya, silalah kol aku malam ni long..
Hahahahaha..
Serius, kecuali kalo aku takde mood tu mmg tak lalu nak borak lah..
Rekod paling lama aku bergayut kat talipon adalah 4-5 jam woo..
Sampai subuh! Giler sakit telinga..
Hhahahaha..
Sekarang dah takde lagi..
Nak dengar telefon berbunyi pun jarang..
Jangan kata org call, msg pun takde sgt kot..
Sebab tu aku malas dah nak topup..
Buang karen!

Entry Terbaru: Ketahui Apa Yang Berlaku Di Tahun Kelahiran Anda

nabilah_2908 said...

kalau sy...

sy tk bnyk cakap...kalau dok dgn kawan2 tu..bnyk dgr...tumpang gelak ke..hehe..

dulu...suka buat point no 7 tu pada roomate...

yerla..org baru dpt pakwe...asal celik mata...dok cite pasal pakwe dia..aduhai....letih nk mendengar...mcm dia sorang je ada pakwe...bila ada ruang je...tukar la topik lain..huhu.. ;)

Along Tapa said...

d tieah

baru 4-5 jam...aku rekod seminggu kot...sebab dapat free call dari celcom..tak letak2 talipon...bila dah takde endut, celcom je la yang rajin msg..haha..


nabilah

kalo pasal tu, aku pun fed up nak dengor..mula la aku menganjing dia sampai dia malas nak bercakap dengan aku nanti...hihi..

faizura rahman said...

ooooooh..

Along Tapa said...

faizura rahman

tu jek fyez??cess kao...

faizura rahman said...

saje ajuk ko cakap..eh tulis! haha..

Along Tapa said...

faizura rahman

e'eh...dah pandai bergurau kasor ek ko ni...debik kang...

Unknown said...

haha...ptut la aku tgk kwn aku kalo gayut ngn awek lame gler..aku gayut ngn awek kjap je..x tau nk cari modal r..

Anonymous said...

Tepat! Modal cerita klau bnyk xde hal & jgn rasa kekok atau malu2 bila berbual. Mslhnya nk dpt modal bercerita tu yg ssh kecuali yg dianugerahkn mulut murai cm member aku.

Anonymous said...

Haha..along2..Taik pun dibuat cerita kah?,Tak logik..Hehe..

Keturunan Virgo..

Masalah perbualan? ingin bantuan?.
hanya dengan Sell mulut murai besar.Hanya percuma,Anda harus melebamkan bibir anda..abis cite,,Baru banyk kawn XP

Anonymous said...

Ak ni dh la jenis pemalu . Xyah cakap x tau nak cakap ap . Otp pon tak penah . Ak jenis tak berapa yakin pada diri . Tapi kalo ngan membe takyah cakap ah .mmg ak lah yg paling bising

Unknown said...

ade tak other idea bile borak ngan pompuan sbb time balik kampung spupu pompuan ramai.Aku laki jadi nak borak ape kan.Klau tak bercakap dengan meraka late aku pemalu.Hakk hak

Unknown said...

salam long.. aku der problem gak, aku ni kuat sembang gak kalau ngan kawan2 la.. style ko buat tu same ngan style aku gak.. p masalah aku.... ialah... bile aku nk berkenalan ngan lain jenis nih kan. aku blurr, nak2 sms.. mmg kaku. ko tolong r buat satu dialog tu ngorat awek.. rupa xde, kurang2 ilmu ko aku leh manfaat kot.. hahaha

DOPEST REVIEWS said...

mcm mne nk chat sorg awek ni tnpa die rase bosan

Unknown said...

Lucu sangat korang cerita ni

Unknown said...

Lucu sangat korang cerita ni

Unknown said...

Kalau dah hari2 lepak pastu dah habis.topik susah jgk🤐🤐

Unknown said...

Mcm mna nak guna sound effect nii??
Mcm klo kitA crita psl fast a nd furious bg sound kreta tu ke?

Imran kamil said...
This comment has been removed by the author.
Imran kamil said...

Tumpang tanya bang long, macam mana nak cari modal untuk berbual

Unknown said...

Poket kene teball

Unknown said...

Ad juga lucu d situ ko rasa lucu kha

Unknown said...

Ad juga lucu d situ ko rasa lucu kha

Unknown said...

Ad juga lucu d situ ko rasa lucu kha