Monday, February 14, 2011

Koleksi bahasa kias dulu-dulu....

Alkisah

terlambat lak aku buat entri untuk GB kali ni....selalu aku post entri kat sini dulu baru aku buat kat HHD..tapi nak buat cemana...perasaan lagi kuat buat masa ni...so nampak gayanya memang HHD la yang selalu dapat entri dulu...takpe..biorkan...entri lepas aku dah cerita pasal peribahasa kan...so kali ni aku nak bagi ayat-ayat lama yang biasa orang Muor..tak jugak...orang melayu dulu-dulu la pakai...kan kita dulu bercakap berkias, sopan berlapik...tak direct jek macam ni jam kan??jadik, meh aku kongsikan sikit-sikit ayat yang biasa aku gunakan dalam percakapan aku...

  1. mengata dulang paku serpih - ayat ni pembayang bagi pantun sebenornya...pemaksud dia ialah mengata orang dia yang lebih....biasanya ayat ni digunakan bila kita nak debik kepala orang yang kije asyik nak mengomen kije orang jek...tapi dia sendirik pun tak tau buat...
  2. taik dah hujung bon*** baru sibuk nak carik jamban - ni biasanya ayat nak perli orang yang suka buat kije last minute...bunyiknya agak kasor sikit...tapi memang sesuai la kalo masa tu kita nak bagi orang tu sador kan??
  3. walhasil balik asal - kalo korang rajin tengok cerita klasik atau dengor lagu klasik, korang mesti ada dengor ayat ni..ni cemana nak cakap ek...lebih kurang macam berbalik ke pangkal jalan la...
  4. kencing pun bercabang lagi - ni ayat orang tua-tua kat budak..biasanya kat budak-budak yang tengah getek nak berendut...maksunya macam umur pun tak cukup lagi..lebih kurang la...
  5. pulang paku buah keras - maksudnya terkena balik apa yang kita buat kat orang dengan balasan yang agak setimpal atau lagi dahsyat dari tu...biasanya dikaitkan dengan benda-benda yang buruk la...
  6. tuku tangkal balik pintu - ni orang dulu-dulu selalu buat jampi kalo anak-anak benjol sebab terhanggul kat mana-mana...terus ambik kain, tuam lepas tu cakap tuku tangkal balik pintu, budak nakal memang begitu...Fuh!!!bukannya jampi ek...tu nasihat sebenornya...dah besor sikit barula budak tu faham maksud disebalik ayat tu...
  7. pat pat siku lipat - yang ni sape yang taktau betul tak??dari kecik kita guna...pat pat siku lipat, sape cepat dia dapat...ayat ni selalu kita digunakan kalo kita nak menganjing orang yang buat kije melemban...diorang melemban, kita siap dulu, kita la dapat ganjarannya...
rasanya cukupla ek tujuh...apa kata kita beramai-ramai gunakan bahasa kiasan cenggini...kan nampak makin bersopan kita sebagai orang melayu...dari sibuk nak melaung-laungkan bahasa marah yang merosakkan pandangan orang luor tentang orang melayu yang terkenal dengan adat dan sopannya..kan??

p/s: korang ada tak bahasa-bahasa kiasan dulu-dulu yang korang tau?kongsi la...aku pun nak belajor gak..tak pun ada ke yang aku tertinggal...

34 comments:

VIVIAN said...

no.6 tu betol ker? haha lawak!

Along Tapa said...

VIVIAN

betul la...tak caya ko try search kat google..mesti ko ada jumpa orang guna..

Anati Soki said...

"kencing pun bercabang lg" yg tuh anat tak penah dgr lg.. hehehe.. nih baca entry along baru tau.. wakakak

Along Tapa said...

ANATI SOKI

hihi...tula rasa beruntung jadik budak nakal dari kecik...merasa aku dengor ayat tu dulu..hahaha..

нαηιмQαтяυηηα∂α said...

kura2 dalam perahu..
err..tu dulu2 punya jugak ke??

Along Tapa said...

HanimQatrunnada

dulu gak tu..kalo tak, takkan ramai orang tau..tapi tu kan pantun??hihi...

echah mashuri said...

tuku tangkal balik pintu??xpenah ak dgr.ehhehe..tp kalau taik ujung bontot tuh sllu dgr.eheheh

Along Tapa said...

echah mashuri

lorh..janganla kata orang johor jek tau benda tu...aku rasa ada jek orang tempat lain yang dengor..huhu...

Skeldeck Siddik said...

yg no1 2 aq suke...ngn yg no 4...hhaaha

Dark Half said...

tak reti sgt peribahasa camni. kalau versi karam singh aku faham

biar anak mati kelaparan,
asalkan kera di hutan disusukan

Along Tapa said...

Skeldeck Siddik

haha..ko asal ada taik, kencing, mula la naik sheikh..belum lagi cerita pancut2 ek..haha..

Dark Half

lorh..pulok dah...nak kata ko lahir zaman karam top, ko lahir lagi awal dari tu..

De Mois said...

Aku takde bahasa kiasan. Takut nanti kena komen pula. Kah3..

Revolusikan hidup dengan SuaraSendiri

нαηιмQαтяυηηα∂α said...

eh2 mengata dulang paku serpih tu pun pantun ape.. tak aci aa.. =P

Shajia Niueda said...

getek getek. haha

nabilah_2908 said...

point no 6..org sekarang pun masih gunakan.. ;)

melemban tu...lembab eh..? perkataan baru.... :)

- air di cincang tak kan putus
- bagai itik pulang petang
- bagai tikus jatuh ke beras..

jom ke APA KATA HATI pulak,
SALAM MAULIDUR RASUL

Along Tapa said...

De Mois

lorh...baru aku nak dengor bahasa kiasan versi De Mois...sungguh tak comel la ko ni...


HanimQatrunnada

hihi..aku tak kata pun ayat ko tadi takleh.. :p...

Along Tapa said...

Shajia Niueda

hoish...sape yang getek ni wok??hihi


nabilah

point no.6 tu, ada gak lagi digunakan..tapi banyak kat kawasan selatan cam kita ni nabilah...

melemban tu terhegeh-hegeh...atau lagi tepat terkial-kial...aku tak letak dalam glosari tu eh?

point yang diberi tu lebih pada peribahasa..tapi, tak kisahla asal still ada yang guna dalam percakapan..kan??

YanaMIB said...

aku x reti sgt peribahasa nih..bc entry ko br tau..bahaha~

bagus bagus boleh aku guna utk mrh org or perli org nnt..haha..klu org tu x phm TERpaksa la sound tepek jugak...ngee~ =P

Along Tapa said...

YanaMIB

hihi..sape la agaknya ek mangsa pertama ko.hmm..

MASZ said...

pat pat siku lipat??masz pnh dgr kiasan tu masa tengok cta hantu kat tv3 dulu..hehe

Along Tapa said...

MASZ

erk??citer hantu ek..aku tertanya gak ada tak diorang guna tuku tangkal balik pintu tu.haha..

yad'z said...

sedih tul sape yang tak tau tuku tangkal uh.. hehhe... agak2 ,orang johor jek kot selalu cakap weyh...


tuku tangkal, balik pintu, budak nakal memang begitu... fuhh!!!
siap menyembor2 air liur nenek aku.. hahaha.. tapi, pastu cam automatik jek semboh kan... selalu nye kat kaki or kepala ar.. coz selalu tersepak, or terantok.. hehhe

yad'z said...

yang kencing bcbng uh.. sellau kat kampong aku orang cakap..

" sunat pon belum kering, ade ati nak ngangkut anak orang.."

hahaha... XD

Along Tapa said...

yad'z

tula...aku pun rasa tak ramai yang tau pasal tuku tangkal balik pintu tu..aku dulu pernah terhantuk kat kepala sampai benjol..makngah aku tuam siap tunjal lagi kepala aku tu..padan la muka pemelor nowh..haha...

kampung ko dengan aku bukan dalam satu daerah ke??hihii..

Ain Zulaikha said...

ahahaha seruisly lucu... tp slu gune pat pat siku lipat.. lasgi masa nak main permainan atau dapat kan keropok dari mak... hahahhhaa sampai ngis2..

Along Tapa said...

Ain Zulaikha

kan??masa kecik2 dulu seronok betul main bahasa ni..bila dah besor2 bertukor lak jadik wtf, wth, damn...ada ke patut...

Capit said...

No 4 tu i like.. Haha.. :p
Tapi yg no 6 tu.. Ni la 1st time
aku tahu.. Betul ke ade? ahaha..

Along Tapa said...

Capit

haha...no.6 tu memang ada la capit..benda tu biasa orang guna masa aku kecik2 dulu..taktaula ni jam ada tak lagi orang pakai...

d_tieah said...

Kencing pun tak bercabang lagi?
Hahahaha..
Padanlah aku single owh..
Dah tau dah..
Ngee.. :)


Entry Terbaru : Ketahui Gred Untuk Url Blog Anda

Along Tapa said...

d tieah

kencing pun bercabang lagi la tieah..ko salah baca tu...haha...

Yann Mazian said...

wahhh. salu dengar kiasan no. 1, 5 & 7 tu je. Hoho.
tang pat pat siku lipat tu tau masa nengok citer seram kat tv3 dulu. hehe. :D
p/s : klasik nye along guna kiasan ni semua dalam percakapan ye. hehe. :P

Along Tapa said...

Yann Mazian

cett..berani ko kata aku klasik..dah memang cara aku cakap cenggitu nak buat cemana...hihi..tak caya ko tanya bebudak yang kenal aku..kalo cakap mesti ada terselit peribahasa..haha..

ainzoo said...

bior la dh lame pun entri ni..cuma nak tambah sikit..bapak aku tak cakap kencing bercabang..bapak aku cakap `kenceng bunge manggor` hahahahahahahahaha

Along Tapa said...

ainzoo

tu terbaik tu bai...kira nasib dia cakap kencing bunga manggor...kalo naknya dia cakap kencing bunga api ke, kencing peluru penabo ke...tak ke naya tu...