Sunday, October 31, 2010

Apa ada dengan nama??

Alkisah

Aku serius taktau nak update apa beberapa ari ni...sebab tu la agak kesunyian blog yang memang comel seperti tuannya ni jugak....lagipun, sebab-sebab yang memang tak dapat dielakkan tu memang mengganggu kecepatan aku berfikir betul....tapi ntah cemana ntah tadi aku boleh lak berbual pasal nama dengan budak tu..aku taknak sebut nama dia...nanti dia perasan...haha..bongok punya jantan....

antara benda yang buat aku terpikir dalam kepala otak aku ni, sangat berbeza betul nama orang-orang dulu dengan orang skarang ek...tak percaya, korang baca la seterusnya..

  1. orang-orang dulu, nama diorang kebanyakannya tak lebih dari 2 patah perkataan(tak termasuk pangkat atau yang ada nama keturunan macam sheikh, sharifah, khan, bla...bla...bla...)...sebab apa ek...sebab orang dulu-dulu, tak berani macam orang sekarang...kalo bubuh nama ikut nama ulama' pun, ikut sebijik-sebijik...sebab tu kalo korang tengok orang dulu punya nama, Melah(ramlah), Timah(Fatimah ek...bukan bijih tu), Minah(Aminah)...Ali, Abu, Atan, Yusof, Shaari... beza dengan orang skang..nama kalo tak penuh form tu dia nak isik, selagi tu dia bubuh...mungkin bapak dia nak nama anak dia tu ada semua sifat-sifat dalam nama tu...contoh macam Muhammad Rizal Azmi Shariffudin(nama ni random jek ek)..tak pun Nurul Syuhada Nurul Ain...korang tau tu nama sape kan??pada pendapat aku, buat apa la nama panjang-panjang cenggitu...pe'el bebudak ni bukan ikut berapa panjang nama tu...bukannya lagi panjang nama, lagi dia ikut sifat nama tu..tak caya korang tengok jek la perangai bebudak kecik skang ni..lagipun kalo anak pompuan tu, takyahla bubuh nama panjang-panjang...sian bakal laki nanti..tak sempat habis lafaz nikah dah mati kekurangan oksigen...kan dah jadik janda berhias dah anak tu...
  2. ni satu lagi pasal nama panjang-panjang ni...orang tua-tua ada kata...kalo kita bagi nama budak, lepas tu budak tu meragam tak habis-habis, maksudnya budak tu nama tak sesuai la...jadik, terpaksa la bagi nama baru...korang pun tau kan??macam orang dulu-dulu, bila nama dah terdaftar, lepas tu dapat tau nama tak sesuai, nak ubah dah tak boleh...jadik, apa diorang buat? bagi la nama tak rasmi kat budak tu....sebab tu la dulu kalo orang nama lain panggil lain...pastu siap yang ada alias lagi...contoh macam orang nama Mahat@Shaari, Ali@Mat...kengkadang ada yang tak daftar....nama dalam IC Yassin tapi orang panggil Hud...nama Bakor(Bakar..sori terbiasa pulak..eheh) orang panggil Seran...cam tok sedara aku...nama dia cantik..Rokiah...tapi orang panggil Pon...apakah??tapi orang sekarang yang bijak pandai ni buat cemana??sekali dia pukal semua nama yang dia rasa sesuai dengan anak dia...jadik takde cerita meragam nama tak sesuai...tu yang jadik nama macam kat atas tu...bijak..memang bijak...kepala hotak ko berjambul...kan dah menyusahkan orang kalo cenggitu...nak-nak kalo cikgu-cikgu yang nak buat analisa pada budak-budak ni...
  3. lagi satu, orang dulu-dulu, takde la dulu sangat...orang tua-tua la...kalo bagi nama, diorang mesti pastikan diorang tau maksud nama tu...diorang taknak sekali bubuh nama anak tu, maksud dia jadik lain...sebab tu diorang bubuh nama pendek jek...lagipun, budak-budak dulu tak susah payah nak tau maksud nama dia..jadik keluor la nama Abdullah, Riduan, Mansor, Zakaria...macam-macam la...lagi selamat dia guna nama tokoh dengan nama nabi-nabi...kan senang tau apa nama maksud tu ek..kalo nak banding dengan orang ni jam, kengkadang nama tu, walaupun aku tau sikit-sikit bahasa arab masa belajor sekolah agama dulu, tapi aku sendirik pun takleh nak pecahkan kod rahsia dalam nama tu...contoh nama yang dahsyat tu macam Muhammad Daniel Iqbal Raqasyah...tak pun Nurul Raifanah Nujfah...serius...apa maksud tu??korang tau tak apa maksud nama korang??aku tau maksud nama aku...hehe
  4. Ada lak orang tua-tua dulu bagi nama yang kita rasa macam..e'eh...cenggitu pun boleh jadik nama ke??contohnya macam Meon(sebenornya Sameon...dari perkataan arab Sami'un..yang mendengar), Jantan sebab anak laki..wahid, sani, ikut nombor anak lahir.. pastu ada yang letak nama hari lak...Senin, Khamis, Arba'iah(Rabu), Sabtu, Ahad, Jamiat(Jumaat), Selasa...ada gak yang letak nama bulan...Muharram, Sapor( Safar..maafkan aku dengan sebutan aku...haha), Syawal, Ramadhan....semua tu sebab apa??sebab masa lahir, bapak tak plan nama...yang terlintas benda-benda tu jek..jadik dia letak la...yang penting, maksud tak lari...orang ni jam lak??siap dah tau dah anak nak lahir bila...tapi bubuh gak nama yang pelik cenggitu...cam Diana Danielle, Nor Juliana, Khaty Asmara...bengong...nak jadik omptuih sangat kah??
  5. satu lagi paten yang aku perasan, orang melayu ni memang suka letak nama ikut idola masing-masing....macam orang dulu-dulu, tv takde...radio jarang-jarang ada...jadik diorang punya idola tu memang ikut ajaran-ajaran masjid, ceramah-ceramah tok imam, imam-imam kampung, bilal, semua...tu yang nama semua letak nama ulama' jek...tapi orang ni jam...sekali nama semua ada pengaruh artis...macam dulu zaman Tok Siti punya nama naik...semua sibuk letak nama anak Siti Nur____....isi tempat kosong denga apa-apa nama...siap ada yang nama macam dah bukan melayu pun ada...sofea la, Melissa la, Brian la, Daniel la, Fernando la...aku taknak sound maksud...korang pikir la sendiri maksud dia...
  6. orang dulu-dulu, kalo anak ada 12, nama dia letak semua secara random...takde mengikut paten-paten tertentu...cuba korang perhati keluarga sekarang....paling tak pun dia letak nama anak memula semua huruf sama...aku tak faham...motif??nak kata nak buat identiti keluarga, bukan ke semua ada bin dengan binti yang sama?
aku rasa cukup aku membebel pasal nama yang makin lama makin complicated ni...jadik, pada bakal bini aku yang aku taktau sape ntah nanti, ko kena la terima kalo aku letak anak tu nama dia Zaiton ke, Fatimah ke, Ali ke, Abu ke....kampung tak kampung...aku taknak anak aku nama dia aku taktau maksud....lagi satu senang aku nak tulis jawi kalo aku hantor sekolah agama nanti...

p/s: nama aku maksud dia Ahmad=yang terpuji...Mustafa=yang terpilih....nak eja jawi??senang jek...alif ha mim dal jarak mim sod tho fa ya takde titik....siap....korang??tau maksud nama??tulis dalam jawi?? hehe

17 comments:

ainz said...

Nama aku lg senang..nun wau ra ain ya nun..cahaya mata..hehe..simple+senang+padat..

Ni aku nk tambah..orang dulu2 ni kalo nak daftar name anak kat jabatan pendaftar, main sebut je..lepas tu pendaftar salah dengar..jadilah name yang mengarut2..nasib baik name bapak aku xmengarut sangat..atuk aku cakap 'radzi' tapi depa tulis 'rahim'..haiyak..tak korek telinga kot depa ni..sbb tulah nama bapak aku xde 'abdul'..

Along Tapa said...

ainz

nurain...hehe...giler sejuk ati nama tu...kengkadang orang dulu bukan sebut..dia tulis jawi...sebab dalam borang kena isik rumi...tu yang jadik lain ditulis lain dibaca tu..

p/s:awal bangun..hehe

ieQa sWetLuv said...

jadinya, nanti bila ko dah jadi bapak, nak bagi nama anak, ko bagi nama baik-baik yang ada maksud baik-baik, jangan hentam keromo je.. susah-susah bagi nama nabi2 ke, ulama'2 ke, kan bagus.. mna tau si anak dapat berkat lak betol tak!! huhu

d_tieah said...

Nama aku jarang gak sm dgn org..
Tp cikgu2 dulu lg2 yg bukan melayu sure berbelit lidah nak menyebut..
Haish, geramlah ble kwn2 gelak dgn nm sndri..
Tp, aku kn cool~
Ckp yg nk aku ni klasik wei, hanya org2 tertentu je berjaya sebut dgn baik..
Haha.
Nsb baik dulu ade sorang ustzh tu cte psl seseorg ms zmn nabi yg punya nm sm cm aku..
Terasa bangga sgt ms tu..

nas said...

taw xper...bila aku check nama orang2 lama dulu2,nama diorang ringkas..dan kebanyakkan mereka tak meletakkan pangkalan 'Muhammad' atau 'nur' di depan nama,,cuma letak cm atan bin abu..saleh bin karim..simple...hehehhee
tp skunk da ok la..letak nme muhammad..tp sedihnyer ramai membaratkan nama..cth aricco putra selaseh..ntah la...nice entri nie :)

latest entri:

widget yang wajib,harus serta tak perlu ada dalam blog

Along Tapa said...

ieQa sWetLuv

sebab tu aku nak letak nama cenggitu...bapak aku pun sokong...tapi masa ex aku dulu semua tak faham...nak gak nama pelik-pelik cenggitu...tak faham betul aku..


d tieah

yang penting ko tau nama ko apa maksud dia, tau ejaan jawi dia nak carik maksud..kan?

Along Tapa said...

nas

tu la ek bai..orang dulu mungkin tak faham penggunaan muhammad tu..yang orang ni jam lak aku taktau la diorang faham ke tak...makin berjela lak nama diorang pakai....

gigi rongak said...

haha..mmg wei.nama panjang tapi sebut pendek je.. mcm nama kwn aku.. nama punya la panjang alih2 kitaorg panggil dia "Sa" je..wakaka

Along Tapa said...

gigi rongak

tau takpe...tu aku tak faham orang letak nama panjang2...yang bestnya, bile aku panggil nama penuh, diorang cakap aku perli lak...cemtu pun boleh ek...

KERDILDESA said...

wooo . berani mati entry kau kali ni .. karang ader yg tersinggung ...
selamat nama aku simple saja.
x der laap panjang lebar.. hahha

Along Tapa said...

KERDILDESA

haha...memang entri aku biasanya berani mati...kalo diorang tersinggung, nak maki aku pun aku tak kisah...setiap orang ada pendapat masing2...ni pendapat aku jek...kata demokrasi~~

echah mashuri said...

ptama kali aku nk gelak bc nama ank nas bagi..putera selaseh?ahahahaah...

oke2..aku pun name kmpg lagi eh..aishah2 neh nme xkomersial la..:P
dulu dlm kelas aku ade 4 aishah...adoiii..

*walaupun org pggl ak mek esah ak bngga ohh..xpela xnama putera selaseh pun..mcm sirap slasih dah..kaakka

Along Tapa said...

patut ko bangga seyh..jawab la aishah tu nama penyanyi...nama ko ada nama penyanyi ke??lalala~~~

Yann Mazian said...

uissh. nama sebenar yann adalah mazian. selalu cegu kat sekolah dulu tersasul panggil mazlan. alahai. saba je lah. huhu.

rasa2 nya nama mazian tu takde maksud yang khusus. huhu. takpe, yg penting nm tu tak panjang sgt pon. 6 huruf je. hehe. nk isi apa2 borang pon senang. :D

Along Tapa said...

yann mazian

aku pun taktau maizan tu apa maksud dia..ko pernah try carik ke??huhu..

better ko carik orang ganu nak kawen yann...sebab kalo dia panggil nama ko, jadik yang....haha

nabilah_2908 said...

sy tahu apa maksud nama saya..huhuh..

Zafira = yang beruntung

Nabilah = yang cerdik

tp kan...family amalkn point no 6..

adik beradik semua start dgn huruf Z & N :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
HOME MADE OREO ICE CREAM

Along Tapa said...

nabilah

huhu...itulah bagus...jadik, takde la tersegan kejap bila orang tanya...sedap nama...apa maksud dia ek??kan??