Wednesday, April 6, 2011

Pesan ayah yang terbaik dari ladang

Alkisah

Disebabkan aku dah lama tak balik ke Muor, aku rasa ingatan aku pada mak bapak aku makin kuat lak beberapa hari ni...jadik, aku decide nak kurangkan teringat kat diorang, aku nak kongsi kat korang pesan-pesan bapak aku yang memang bernada sarkastik dan makan dalam kalo korang kena...bukan apa...makin lama aku tengok orang makin mengarut-ngarut jek perangai ni jam ni...sampai aku rasa setiap pesanan bapak aku tu ada maksud yang mendalam...nak tau??meh sini aku kongsi ek...

  1. Long, kalo ko berendut, jangan lak ko lupa nak peluk-peluk anak dara orang, jangan lak ko ngelak nak curik cium anak dara orang tu...kalo pegang-pegang tu, jangan la buat sikit-sikit....alang-alang dah pegang tu, pegang betul-betul...barula jantan sejati namanya....tapi kalo ko pikir dosa, bawak jek dia jumpa aku, kita ikat jek terus...abis cerita...
  2. Long...ustad-ustad rajin cakap...kalo timbul kesusahan, kalo kesempitan duit, takde duit makan, even kalo ko mintak tolong aku pun tak dapat, doala...mintak pada Tuhan turunkan duit pada langit...doa rerajin sebab kalo ko rajin doa, datangla magik kat Malaysia turun hujan Ringgit Malaysia...tapi kalo ko rasa taknak kena tampor dengan aku, lagi baik kalo ko takde duit tu ko usahakan nak dapat duit...Tuhan dah lambakkan rezeki atas bumi...carikla sendiri...jangan jadik culas lak...suka-suka mintak kat Tuhan..sape yang hamba sebenornya? ko ke dia?
  3. Long, kalo ko nak carik bini, carik la yang seksi, yang body baik, yang perangai ada bangsat sikit...pastu kalo boleh carik yang skandal melambak-lambak...tapi kalo ko taknak bakal bini ko tu tersangkut kat aku, ko carikla pompuan yang baik-baik...
  4. ni aku pernah cerita ni...Long, marah tu umpama api...kalo kita lawankan dengan kemarahan gak, serupa macam kita simbah api dengan api...ada masanya, kita cuba sejukkan api dengan simbah air tapi benda tu tak berkesan kalo api tu besor sangat..nak-nak kalo sumber dia dari minyak atau elektrik...jadik cemana nak padamkan api kemarahan tu Long?gunala fire extinghuisher...
  5. Long..ko nak tau rahsia awet muda??senang jek..jangan jadik serius....nanti orang akan sound ko....pe'el macam budak-budak....secara automatik ko dah di"downgrade"kan jadik kanak-kanak...
  6. Kalo kena babi dengan anjing, buat apa nak samak? buang masa jek...sertu jek la...bakpe ko nak susah payah pipil isik dengan kulit semua tu?
  7. Long, kalo ko dapat duit banyak, ko jangan lupa simpan sikit kat akaun ko, pastu jangan lupa masukkan kat ASB ko, kalo ada peluang, belila share kat mana-mana company, pastu jangan ko lupa lak nak rolling duit tu supaya ko tak sempit masa akan datang...tapi kalo ko rasa macam leceh jek nak buat semua tu, apa kata ko bagi jek kat aku..pahala pun dapat...
  8. ni lak jadik kalo aku kengkadang tergurau kasor dengan bapak aku atau adik-adik aku..."Ko nak tengok syurga tak long? Maknya!!!ko tapak muka Along ni..kempunan nak tengok syurga ni ha..."..(parodi syurga di bawah tapak kaki ibu)..
  9. ni lak aktiviti yang bapak aku pernah buat kat aku...satu hari, dia balik...pastu dia bagi aku dua duit doploh sen...pastu dia cakap dengan aku..."apa kelebihan duit doploh sen yang bertahun 1999 ni berbanding yang tahun 1992 ni? ko list kan kat aku sebanyak yang boleh..."..bila aku dah listkan, dia cakap "cenggitu la nak carik kelebihan orang...benda yang sama nilai pun boleh jadik lebih...bezanya sama ada ko carik atau tak jek"...
cukupla ek aku cerita 9 poin pasal aku dengan bapak aku...kang kalo aku cerita lebih-lebih nanti, terus jek aku tak sabor-sabor nak balik kang...makin kronik jadiknya nanti kan??

p/s: cemana la aku nak didik anak aku besok...kang kalo aku buat macam bapak aku kang, takut diorang mental tak tahan lak...tak masal jek senget jek anak-anak aku besok ek...eh??endut pun takde pikir anak le pulak aku ni~~~

32 comments:

Shajia Niueda said...

bapa borek, anak rintik. haha

Anonymous said...

bgus2 nshtnye. sume nye ade mksud tersirat. hehe

Vivian said...

haha bapak ko ni philosophy ker? klapa aku yg pening tambah pening baca...hahahah

zulaikha said...

idea duit 20sen tu terbaik!!

ainzoo said...

aku suke yang duit doposen tu...

Aku mmg selalu tingat kat muo..smalam tingat nk makan putu mayam..arini tingat nk makan apam balik bulat yang inti kacang merah kat belakang toko manap,makan tgh panas2, berasap je molot..perghhhh..tu lum makan rojak petis kat tanjung..adehhh..muooooooooooooooooor

Yann said...

alahai. sarcastic pesanan tu semua long. paham sesangat dh pesanan tu semua. hehehe. :D

Along Tapa said...

littleBig

yela ek..mana tumpahnya kuah kalo tak ke nasik....


lionteen

kan??sambil dia nasihat, sambil dia ngajor berfikir secara kritis...huhu

Along Tapa said...

V

kalo boleh nak letak dia jadik philosophy, memang aku letak.huhua


zulaikha

hihi..nape ek..ko nak try kat bebudak lak pasni??heee~

Along Tapa said...

ainzoo

ko dah bape lama tak balik muo??aku rasa aku dah lama dah tak perasan rojak petis tu...cuba ko ushar tanya brader JowoPinter...dia lagi alert benda2 ni...huhu..

Yann Mazian

jadik, jangan salahkan aku kalo aku jadik sarkastik ek..heee..

Unknown said...

patutlah ko jenis macam saiko gitu.bapak ko suka buat ayat tersirat.patutlah kalau aku chatting ngan ko.aku rase pale otak aku jem tauuuu!!!!;p

Unknown said...

patutlah ko jenis macam saiko gitu.bapak ko suka buat ayat tersirat.patutlah kalau aku chatting ngan ko.aku rase pale otak aku jem tauuuu!!!!;p

Along Tapa said...

echah mashuri

lorh..jem ke??nape tak bubuh roti sekali??best dowh makan roti dengan jem..

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

Wuyoo.. Dahsyatnya pesan ayah ko.. Tapi biasanya kalau nasihat camtu lagi berkesan daripada nasihat baik2 kan? Huhu..

Jom terjah:
Ayat-Ayat Power LELAKI Lepas Kahwin

Along Tapa said...

HanimQatrunnada

tau takpe...sebab dia tau bebudak jiwa rebel...kalo cakap stail direct, menyampah nak dengor..kan??

YOUsoF said...

Waah... Gorengnan bapak ko boleh tahan baik gak Long ek... Kagum aku!




Aku pun suka guna style ayat camni. tapi kena asah lagi kot, kasi lebih mendalam.




point 9 paling mabeles kot bagi aku.



'gugel' la kat orang² warak kalau nak cari cara didik anak paling betul ok! ;)

nabilah_2908 said...

hehehe...

dalam lawak2 dia pun...ada nasihat yg berguna tersembunyi dalam setiap kata2nya.. :)

suka dgn point yg last sekali...

tak salah kalau nk didik anak En Along macam ni...dah bapaknya tahan...anak2 sure boleh juga... ;)

Along Tapa said...

YOUsoF

kalo tak hari2 aku kena dedah dengan gorengan cenggini, cemana aku nak goreng cenggini gak kan??hihi..

carik orang warak??orang warak ni jam pun pikir duit...cemana gaya tu...


nabilah

harap2la...jangan anak2 aku waris darah bugis gak sudahla..payah nak ajor kawal marah tu...huhu...

Anonymous said...

hahaha
lawak pun ade
tp bguss :D

syafisyifa' said...

haha lawak
nak follow blog ni
salam kenal

Along Tapa said...

Aqilah

huhu..amenda yang bagusnya aqilah??

syafisyifa'

nak follow, follow jek syafisyifa'...takyah mintak izin..ada masa nanti aku jenguk lak ke sana ek...

yanamib said...

ecece xde endut..tah tah nk kawen dh bln depan...tettttt~ =P

Along Tapa said...

YanaMIB

nak buat cemana...memang takde...bukan ko ke nak kawen bulan depan???teeettt~~~~.. =))

aque said...

ayah anda sungguh bijak dalam berkate kate.. sampaikan kenyetan mate pade beliau.. hahahha gurau....

besh la.... sporting...

Along Tapa said...

aque

hihi...sporting..tapi kengkadang saiko gak...

two_dots said...

perghh , mmg terbaek laa ! bestnye . ;)

Along Tapa said...

two dots

apa yang terbaeknya??kalo ko kena, mesti ko pun rasa saiko gak...haha

Hanys Najib said...

cikgu aku penah ckp, kalau nak didik anak yg degil, guna ayat nasihat yg opposite, agaknya kan, ayah ang ni mengaplikasikan kaedah ni kot. haha, no. 1 tu terbaik! mmg makan dalam! plus blh berlobang kot~

Along Tapa said...

hAnYS

hehe...lagipun bapak2 ni tau pe'el anak dia cemana..sebab kan anak2 ni mewarisi pe'el dia gak...

nak ayat dia lagi makan dalam?banyak hanys...tak tersebut aku...huhu...tu baru sikit..

YOUsoF said...

Hahaha betul².. teruskan gorengan tu ok!!




betul lah.. baru semalam aku terbaca kat paper pasal tu..

Along Tapa said...

YOUsoF

tau pun...dah ni jam nak carik orang yang betul2 warak tu payah..

Anonymous said...

gelak gulin2 aku bace. bez gler dapat ayah sarcastic. makan dalam kot..hahaha..but is wayyyyyyy much better dari kne sembur direct je

Along Tapa said...

wani

huhu...nak buat cemana...anak2 dia semua pandai menjawab....tu jek cara nak mengalahkan kepandaian jawab kitorang tu...hihi...