Tuesday, September 28, 2010

Cerita seram di hari selasa

Alkisah

Maka terebutlah kisah si Meon...lama aku tak cerita pasal Meon kat korang ek...mesti korang rindu kat dia...ok..sambung cerita...Meon ni memang ada satu perangai yang agak pelik...entah apa ke haruk ntah, tiap-tiap hari dia mesti pegi berjalan-jalan kat merayap keliling kampung...mungkin dia suka tengok keadaan masa tu...mungkin jugak dia nak perhati-perhatikan keadaan kampung...mana la tau ada orang curik getah sekerap ke, orang pecah rumah orang ke ek...tapi jangan salah anggap kat Meon ni..dia sorang pemuda yang budiman...tak layan pecah-pecah rumah orang ni...biasanya kalo dia nak apa-apa dia akan beli...dan kalo dia tak mampu, dia masuk buku tiga lima jek....

Maka berjalanlah si Meon ni pada satu malam...pada masa tu keadaan bulan pun ala-ala romantis gitu....berbalam jek cahaya dia...lepas tu diikuti dengan angin sepoi-sepoi bahasa...tak de pulak kata macam nak hujan sebab bayang bulan tu masih nampak...kira macam redup-redup manja gitu la malam tu....Selangkah jek Meon dari pintu rumah, dia dah mula rasa lain macam dah...dekat kawasan kubur yang jaraknya selan beberapa buah rumah tu, dia dah dengor bunyik anjing menyalak...aaaaauuuuwwww....bunyik dia....tapi dalam seram-seram tu, Meon masih lagi menenangkan hati dia yang gusar tu dengan berkata "Biasala anjing tu menyalak Meon....kalo dia mengaum ke..berkokok ke...memang patutla ko takut..."...Dalam keadaan berani-berani takut tu, Meon pun jalanlah jugak...almaklumlah ek...dah jadik kebiasaan dia...jadik tak patut la dia ikut sangat perasaan tu...

Meon pun berjalan la menghala ke arah lain...bukan menghala ke kubur tu...dalam diam-diam penakut gak Meon ni....tapi mungkin dia buat tour pusing satu kampung, kawasan kubur tu dia lalu last sekali la kot...maka jalanla dia keliling kampung....nampakla si Meon ni kutu-kutu rayau, apek-apek yang baru tutup kedai, pakcik-pakcik yang tengah berborak kat kedai kopi lagi...kalo diturutkan jiwa Melayu dia, nak aje dia join duduk kat kedai kopi tu...tapi Meon ni lain...dia pemuda ada jati diri...jadik dia pun teruskan perjalanan dia tu...lepas tu dia terus menuju ke kubur tu...tapi dalam perjalanan tu sempat jugak dia jeling rumah Cik Timah anak dara top kat kampung...gelap..."besok pagi jumpala kot..."kata Meon sorang-sorang...ada hati jugak si Meon ni kat dia...

Sampai kat kubur tu, makin galak bunyik anjing tu menyalak....lepas tu ditambah dengan keadaan sunyi...yang dengor cuma tapak kaki Meon jek...sekali-sekali ada jugak bunyik burung hantu menyampuk-nyampuk...saje nak bagi timbul feeling...Meon pun melangkah la masuk kat dalam kawasan perkuburan tu...tengah-tengah dia jalan tu, tetiba dia terdengor bunyik tapak kaki orang berjalan...perlahan jek bunyik dia....Meon toleh....takde apa-apa...dia jalan lagi, dengor lagi bunyik...takleh jadik ni...menyakat jek rupanya..kata Meon...dia pun tutup lampu picit dia..lepas tu menapak perlahan-perlahan...lepas tu nyorok kat balik pangkal kemboja kat kubur tu...bau harum kemboja tu menusuk hidung...harum...tapi berdiri jugak bulu roma Meon...lepas tu dia terdengor bunyik macam orang hembus nafas dengan keras...sekali-sekali terdengor bunyik suara macam berbisik..."Marilah ke mari....datanglah...berikanlah aku pertunjuk..."...perlahan-perlahan Meon menuju ke arah suara tu...dalam keadaan cahaya yang berbalam-balam...dia ternampak susuk lembaga hitam tengah pegang keris sambil mengulang-ulang ayat tadi...."Marilah ke mari...datanglah...berikanlah aku petunjuk...."

dan lepas tu dia dapat dengor ayat selanjutnya dengan jelas..."Bagilah aku nombor yang keluor first prize esok...."

p/s: Berjudi tu amalan salah ek...jangan korang buat pulak cenggini...

16 comments:

d_tieah said...

Haish..
Ko ni ade2 je long..
Cite tu x abis lg kan?

~Brape no long? 1st price esok?????
Haha..

Along Tapa said...

d tieah

cerita tu terpaksa ditamatkan di situ...saje bior cenggitu bagi korang pk sikit...

-ko igt aku mbah nyaeng ke...mana aku tau besok no apa yg keluor...kalo tau dah lama dah aku kaya~~

nabilah_2908 said...

hehehe..suspen juga bila baca..

jadi si Mior bagi tak nombor tu...?

kalau sy..sy dh bagi dah...hehe.. :)


jom ke APA KATA HATI pulak,
MAJLIS PERTUNANGAN

Along Tapa said...

nabilah

haha...ko mengingatkan kat aku cerita ragam p.ramlee la...part yg dah kena potong dengan jabatan penapisan tu...huhu~~

fiezah91 said...

mcm sekerat je cter ni

Along Tapa said...

fiezah91

mmg saje buat sekerat...secara jujurnya, aku blank seketika taktau nak sambung apa...haha

Gorengbaek - Cerita seram di hari selasa

mira ellyna said...

hahahahahhaha ak egt apela tdi

ayue said...

ceit ! buad suspen jep kao nih . HAHA .

intan shafiqah said...

Marilah ke mari...datanglah...~meh ak piat tlinga kO mau?...

chai~>...baca2 punya baca, entri haram judi rupa nya....punya la baca igt psal meon kena ini ke, itu ke...chao~>...haha..

Along Tapa said...

mira ellyna

haha...ko igt ape sebenarnya td??


ayue

ahaha....skali2 bguro...haha~~~

Along Tapa said...

intan

alaaa...jgnla piat telinga i....sian i tau...nnt telinga i jadik cam nabil cemana...huhu....

ainz said...

hahaha....ape la mintak nombor..kurafat2...lawak..tapi ni la yang berlaku dalam masyarakat kita sekarang..

y@n@ M!B said...

lg skali aku terpaksa baca smpi abes..

fine! T_T

Along Tapa said...

ainz

haha...bukan skarang jek...dari dulu..semua jenis nak kaya tetiba..taknak usaha...

yanamib

lorh...tu maksudnya ko sorang yg penyabor...syarat tu dah lepas dah jadik calon tu..nsb ko dah ada budak encem...heee~~~

masturah idrus said...

mane cite meon yg laen, yg lawak smpai aku skt perut tuh.. aku tak igt tajuk.. adeh..

Along Tapa said...

mashi lala

haha...aku pun tak ingat yg mana satu...ko carik jek la satu2~~