Saturday, September 25, 2010

Kalo terkena babi atau anjing, kita mestilah......

Alkisah

Apa agaknya ek jawapan korang kalo aku suruh isik tempat kosong kat situ??Ya~~~ tepat sekalik...korang mesti akan bubuh jawapan yang sangat kompiden....SAMAK!!! jadik korang-korang, aku nak bagitau la sikit ek...benda ni aku dah duk perhati dekat berzaman gak la....Apa kekdahnya pulak kalo korang terkena babi khinzir atau anjing, korang nak samak???meh sini aku bagitau korang apesal aku kata tak payah samak kalo terkena dua najis mughalazah tu...

kalo korang orang johor, belajor sekolah igama dulu, tak kisah la sampai darjah 3 ke...sampai darjah khas ke, lagi baik kalo korang pegi bukak balik kitab lama tu, buku ibadat....tengok balik maksud istilahnya ek...samak itu ialah membersihkan cebisan lemak-lemak dan daging-daging pada kulit binatang dengan menggunakan benda yang tajam macam tawas,cloeox,etc.....kan??korang tak percaya korang pegila tanya ustad-ustad ke, imam-imam ke....betul ke tak betul apa aku cakap ni...aku bukan apa...dah tahap teruk gila gaban dah penyalahgunaan perkataan ni...cuba korang bayangkan betul-betul ek...setiap kali kalo kita tersentuh anjing la katakan ek...kita mesti samak bahagian badan kita yang tersentuh tu....kalo ikut kekdahnya, aje ke gila ko nak lapah kulit, buang cebisan lemak dan daging kita....erk....sakit ko....kang kalo orang tuduh ugama islam ni ugama kijam korang marah...padahal korang yang salah guna istilah ek....jadik, nak menjaga martabat kita, jaga status sebagai umat islam yang takla nampak sangat bongok dikonon-kononkan orang, dan tak menjatuhkan air muka negara kita sebagai presiden OIC(jangan sekadar oh i see)..betulkan la istilah tu eh??

jadik long, kalo dah samak tu salah, apa istilah yang betul??istilah yang betul tu adik-adik, ialah sertu..tengok sini aku caps kan itilah dia...SERTU...iaitu...rasa takyah la aku nak cerita cara sertu tu sebab korang pun maklum cara nya ek...aku cuma nak membetulkan istilah tu...takdela nanti, masa nak ngajor anak-anak besok, bila ditanya, mak/pak, mak/pak...kalo kita terpegang babi khinzir atau anjing, apa kita kena buat???lepas tu korang dengan penuh hensem/cunnya jawab...oh...samak la....dah tu kalo anak tanya cemana cara nak buat tu mak/pak??ko pegi tengok bukuk igama kat gobok tu....sekali anak yang suci bersih tu pun baca...samak=lapah kulit sampai takde tinggal daging atau lemak...sekali kalo budak tu terlanggor la anjing ke tepi jalan...dia pegi praktikkan pulok...hah!!!masa tu nak salahkan sape???cikgu sekolah yang tak ngajor??bukuk yang ngajor benda tu???ke nak salahkan diri sendirik yang tak peka???jadik, betulkan la ek...

mesti korang tertanya-tanya apesal la aku beria-ia nowh marah pasal ni....sebabnya, aku terbaca satu artikel kat sok kabo...ada la sorang ni tanya kat ustad tu....perlu ke kita SAMAK pinggan mangkuk kita kalo kita duduk serumah dengan orang kapir....lepas tu ustad tu pulak boleh jawab dengan jawapan yang ala-ala sama....kita perlu SAMAK pinggan mangkuk tu....dan bila aku baca, apela bengong orang yang tanya soklan tu dan orang yang jawab soklan tu....nama ustad...tapi benda hukum cenggitu boleh silap...kalo dah tersilap tak nyusahkan orang takpe....kalo dah sampai satu peringkat, jadik masalah cemana???kan??

p/s: teringat masa sekolah igama dulu...aku gelakkan orang yang salah guna perkataan samak...lepas tu buat lawak pasal cemana kalo pegang najis mughalazah kita samak...sekali bila dah duduk alam luor, lawak aku tu jadik perkara yang serius beb~~~

19 comments:

Raito Nagata said...

yeahhh first surf !! hohoho

2 la psai, mano nk cari pinggan mangkuk punye lemak & daging....

mampuih...=D

y@n@ M!B said...

oh aku pn br tau psl tu..udah ustazh² aku dlu sume sebut samak je..hehe...

wokey along..pasni kena lebey peka ilmu² agama...senang nk ajo anak cucu ko..eh bukan..anak cucu aku laaaa...huhuhu~

nabilah_2908 said...

betul la..biasanya org akan sebut samak...

ish...ish..ish..masih jahil lagi dlm ilmu agama ni...thnks.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
TAGGING TYME

miamans said...

tau xpe long...pggunaan istilah y salah bknnya bleh mngkatkan kadar matawang aku..har 3x..bgus2 effort yg bgus...

Along Tapa said...

raito

boleh dowh carik..ko try la pipil pinggan ko tu sehelai sehelai...mesti jumpa...ahhaha

yana mib

haha...kadang2 "ter"lupa...tapi part yang kadang2 tula selalunya bawak prob

Trah Wann said...

aisehmen . selama ni pun terikut2 org lain guna perkataan 'samak' jugak .

astaghfirulahalazim , jahil bebeno diriku ini T_____T

Along Tapa said...

nabilah

tula...sebab da ramai sgt ckp salah...aku lak yg naik concern...takkan org jabatan ugama tak amik berat kot~~~

miamans

alaa..ko pun rajin gak memekak kat aku pasal benda ni dulu...aku menyampaikan hajat ko jek~~~

Along Tapa said...

trah

haha....takpe dik oi...ko muda lagi...banyak masa nak berubah~~~

d_tieah said...

No komen long..

Along Tapa said...

d tieah

tu pun kira komen gak kan tieah??

intaneqashut said...

=)

bgi kebanyakan org, memg biasa menggunakan perkataan 'samak'...begitu juga dgn perkataan 'bukan muhrim' dan 'bukan mahram'..kebiasaan kita..

samak~menyucikn sesuatu drpd kulit binatang guna bahan2 yg bersifat tajam ..mcm yg kmu ckp..org kata samak ni kiranya dpt menanggalkn n ilngkan smua kotorn n lndir kumn pd bintg tu..

sertu plak~menyucikn sesuatu drpd najis mughalazah iaitu anjing, babi n keturunannya. ini yg kita guna air mutlak sbyk 6 kali, 1 bsuhn air tnh..kes yg sma, menyucikan kumn pd bintg tu..

beza yg jelas, najis dan kulit..

*apakah hukum memegang anjing pula?....lalalala.. ;p..uji2...eceh~

Along Tapa said...

intan

hukum pegang anjing??nak pegang, pegangla...lepas tu ko sertu la...tak jadik salah...just yg beza, ada sesetengah org kata, bulu anjing, time basah jek perlu sertu...so pada aku, basah ke kering ke..kalo was-was...lagi baik sertu jek terus...kan???

intaneqashut said...

erk, nasib baek ko fhm...hehe, lupa nk masukkan quote 'basah' dan 'kering'..hehe..klO ikut mazhab syafie, sekiranya kering, d bolehkan pegang dan xperlu sucikannya..pd ak, juga bgitu..sperti kata ko, bgi yg was2, perlu la sucikan ...

*wink wink*

~entri ko santai...*thumbs up*

Along Tapa said...

intan

kan?kan??dah macam kitab bergerak lak rasa...haha...

entri santai??aku kan rock...tegur pun stail rock la...baru comel~~~

fiezah91 said...

dlu ustaz aku cakap samak wei..aku pun ikot jgk la..haha.. sertu ek pkataan tu long

ainz said...

dari kecik mmg blajar pkai istilah SAMAK..hurm..tatau plak SAMAK tu maksud dia cenggitu..nnt aku tnye ustazah aku...

RozSyah said...

ilmu utk dikongsi..bagus along..hihi..walaupun aku tersenyum bc post ko ni..ada unsur lawak di situ!

Along Tapa said...

fiezah91

tula masalahnya...kecuaian sikit yg bleh mengundang padah...kang kalo cakap ajaran eat mrah la pulok ek...

ainz

ko bior betul..takkan kat melaka pun guna samak....sertu dowh...penat ustaz aku tekankan berkali2....

Along Tapa said...

RozSyah

ni jam kita nak sampaikan ilmu takleh guna stail poyo kak...payah nak masuk...zaman la ni, kena sampaikan style short n simple tp padu...kan kak??