Tuesday, September 7, 2010

Benda yang amat berat

Alkisah

ehem ehem....sempena hari baik bulan baik yang bakal tiba ni, aku nak buat la satu ucapan...benda yang amat berat aku nak buat sepanjang-panjang tempoh setahun ni...masa ni jek kot yang aku boleh nak lepaskan habis-habis ucapan ni....

sebenornya benda ni jadik berat pada aku disebabkan beberapa perkara:
  1. aku memang takde buat salah kat orang...orang jek yang selalu anggap aku buat salah kat orang...jadik perkara tu jadik salah...
  2. aku mengeluarkan pendapat yang jujur dari hati aku dan orang tak dapat nak terima...jadik ko faham-fahamla ek...bak kata pepatah orang-orang hensem dulu-dulu....terlajak perahu boleh digostan...terlajak kata tak sempat nak kemam....lagipun almaklumla....kalo terkeluor cakap depan-depan tak sama dengan apa yang aku tulis kat dalam blog atau apa yang aku komen...sebab kalo tulis, yang mana rupa "alamak terlebih suda" bak kata Stacy tu, boleh la aku delete-delete kan...bila tang depan-depan ni, sama ada aku terus cakap mintak mahap(memang aku takkan buat punya...menjejaskan kecomelan aku jek.) ataupun aku buat muka tak berdosa jek disulami dengan muka comel..supaya korang tak terasa sangat....ehem ehem...adik-adik...jangan diikut perangai ni ek...
  3. aku diajor menjadik sorang yang transparent....kalo suka, aku cakap...kalo tak suka, aku diam...tapi kalo ko tanya, tanpa rasa segan silu aku cakap...tak kisahla kalo ko terasa ke tak....tu pun memang jadik berat gak...sebab apa ek..sebab yang ko pegi gatal-gatal suruh aku cakap gak kalo aku taknak cakap sape suruh....tanggungla sendirik beb....
  4. pada geng-geng jantan yang dah jumpa depan-depan, aku ni bersikap ramah mesra dan penuh dengan guro senda....dah tu kalo orang tengok pun reaksi mesti "alalalalala cutenya dia~~~".....jadik kalo mana-mana awek yang korang target tu tetiba jek jadik ramah tamah mesra dengan aku tapi bila dengan korang tu dia buat dek jek....tu bukan salah aku ek...aku tak berdosa....mereka-mereka yang suka nak layan aku....takde pun istilah kata orang tua merenyam....lagipun aku ni dikira muda rumaja lagi apa.....hahaha
  5. lagi satu tang ko terasa tak tentu pasal...dahla aku taktau ko terasa...lepas tu ko simpan sorang-sorang, nyampah dengan aku diam-diam...cemana la ek korang nak harap aku mintak mahap kat korang kalo aku sendirik pun taktau aku buat salah kat korang....aku just jadik diri aku...aku cakap apa yang aku rasa best kat diri aku....lepas tu aku buat apa yang paling syok aku nak buat....dah tu yang ko tangkap feeling lak kat amenda yang aku buat tu pehal....dah tu feeling sorang-sorang....sador-sador tengok aku bertangkup jek muka....muncung panjang sedepa....bibir terjuih jejak lantai...sebab aku taktau jadik takleh la nak cakap aku ni perangai taik ek....lainla kalo ko dah cakap dengan aku....contoh macam "long...aku tak suka la ko cute sangat....lepas ni aku tak kira...ko kena kurangkan sikit tahap kecomelan ko tu"...tu mungkin kot aku buat....kalo tak menjejaskan keseronokan aku....eheks.....tergelak manja pula~~~
  6. lepas tu untuk adik-adik dan kawan-kawan yang rapat nowh dengan aku...disebabkan korang rapat gile...jadik aku memang tak de langsung cakap mintak mahap...tak caya tanya la cik miamans dengan encik emy cecep....gaduh-gaduh, buat diorang sakit ati, pastu aku buat dek jek...diorang pun sama gak dengan aku cenggitu...tapi resmi aku biasala..skang sakit ati...pastu lantak ko la malas aku nak pikir....besoknya lepas tido...dah lupa dah...kembali seperti biasa....member-member rapat pun cenggitu gak...tapi aku taktau lak apa yang diorang rasa....
Jadi, bagi keenam-enam kategori tu, dan jugak termasuk ko, ko, ko dan ko yang tengah tersingai-singai tu...aku nak ngucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri...mahap zahir dan batin...dari hujung rambut yang terjongkit ni, sampaila hujung jari kaki aku yang comel lote ni...yang mana tersengaja makan, tersengaja amik, harap dihalalkan....mana tau lepas ni turn korang pulak merembat barang aku.... lepas tu...peringatan bagi yang dah kije dan menjadik dewasa tu...fitrah dah bayor belum???rm7 jek kot bagi Wilayah persekutuan dan kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya....kat Melaka dengan Muor dalam rm6 jek kot...kan???

Tahun ni, disebabkan aku takde kampung lain.....makbapak aku orang Muor....aku pun orang Muor...jadik aku beraya kat Muorla...sesapa yang rasa-rasa mcam dah jumpa rumah aku kat mana tu, reti-reti la datang beraya ek...tu pun kalo aku tak ikut konvoi pegi mana-mana....

p/s: cuba korang bayangkan aku mintak mahap dengan mak bapak aku guna stail ni....rock sungguh aku ek....silap-silap kalo tak kena penyigong bugis, penapak leman diorang bagi aku....

20 comments:

masturah idrus said...

aku maafkan..... heheeh...

sesunguhnye aku tak pernah la lagi terase ngn ko kan... ape yg aku rase ialah rase nk gelak bile bace bnde yg ko bebel kan ni.. haha

Along Tapa said...

mashi lalalala

sesungguhnya bebelan aku tu satu teguran keras ala2 sarkastik...jadik,sape2 yang buat salah tu, diala yang paling terasa....yang tak buat salah tu,diala yg paling bahagia...ecewah~~~

bofoyengfeng said...

selamat hari raya along. yahuuuuuu!!

Along Tapa said...

befoyengfoyeng

yang ko hepi sangat nape ni..raya jumaat la....bukan arini...

budak_nakal said...

along..slamat hari raya.. ko xda wat salah kat aku jadi aku xnk maafkan ko la..muakakaka :P

pstt..wit raya aku jgn lupa wei.. hahaha

iwan_dextrous said...

raya2 gak...duit raye ak jgn lpe

ieQa sWetLuv said...

naseb kita lebih kurang sama lor.. x de kampung kat segamat ni la kampung nenek pun dok sekali memang x rasa balik kg pun huahua..


papepun salam aidilfitri ya.. ngee~

y@n@ M!B said...

yeah aku suka ayat ko especially yg no 5 tu..hehe..tp xslh pon mtk maap..tmbh² hari raya..*wink*

aku byr zakat online je..mudah dan pantas..yeayy! =p

aku pon mintak maap la sbb xpernah puji ko comel..lalala~

nabilah_2908 said...

dok sengih sorang2 baca n3 ni..hehe..

sama lah..sy gk nk minta maaf kalau2 ada terkasar bahasa...tersilap kata yg telh menyinggung hati sanubari En Along,..0-0 eh.. ;)

Selamat Hari Raya.... (^_^)

jom ke APA KATA HATI pulak,
BUAT KALIAN SEMUA

Along Tapa said...

budak nakal

aku nak buat stail santa claus la...budak nakal takleh dapat duit raya...amcam???hahaha~~~

iwan dextrous

bukan ko ke kena bagi aku duit raya...tu tak termasuk hantaran skali tu...hahahaha~~~

Along Tapa said...

ieQa

takpe...nanti kita bertukor2 kampung lak...nak??? :p

yana mib

takpe kalo ko tak puji...tu membuatkan aku lebih galak puji diri sendiri..hahaha..

Along Tapa said...

nabilah

sama gak...aku taknak 0-0 boleh tak??nanti lepas raya aku jadik setan semula nak dapat gle lebih..ahaks~~~

Trah Wann said...

adess cubalah try ckap ngan mak bapak camnih , pastuh nanti gtau ktorang apa reaksi diorang . wakakakka .

apa2 pun selamat hari rayaaaaa ! (sobs sobs tahun nih tak balik kampung , sadis betul ) T__T

Along Tapa said...

Trah

aku dah praktis dah tadi...diorang kata ko try la cakap cenggitu...nak rasa beraya makan buluh lemang???errrkkk

ko tak balik???alololo cedihnya....tahun depan balik muor lak ek kalo takpat balik sabah~~~~ahaks

iwan_dextrous said...

alamak..psl hantaran uw nnt kte bincang balik leh x..x mmpu lg r..ahahahah

Along Tapa said...

iwan dextrous

haha....gadaila keta ko tu~~~

azmihamin said...

along.. selamat hari raya lah yekk mahap zahir batin.. :)

jawa.totok.di.bumi.kiwi

Along Tapa said...

azmi

selamat~~~

mahap diterima....heehe

d_tieah said...

Long..
Aku takde hal dengan ko..
0-0 ek..
Haha..
Sorie la kalo ckp main lepas je macam dh kenal b'taun2 plak..
Tp ko no hal kan long?
Kite kan sempoi selambe je kan..
[Tetibe ckp kite, lantaklah..]
Haha..
Selamat Hari Raye ye.. ;)
Comel je aku senyum ni..

Along Tapa said...

d tieah

no hard feeling...kata member2...kita kena bersikap open...ek??

kawan lama ke kawan baru ke...korang tetap aku layan rock...jadik, selamba rock la beb~~~