Wednesday, August 18, 2010

Cerita sepoi-sepoi bahasa

Alkisah

Ehem ehem....arini walaupun dah agak lambat, sebab dah seminggu puasa tapi aku nak menceceh pasal benda-benda yang boleh membatalkan puasa...bukan apa ko...aku terkejut masa kat kelas Intitusi Islam tadik boleh kata ramai yang kat keliling aku tak tau certain benda tu boleh membatalkan puasa....adess mak...jadik aku rasa benda ni sangat bahaya dan aku mesti buat tindakan mengingatkan lain-lain geng supaya tak jadik blank macam mereka-mereka tadik ek??

ok...memula puasa tu cemana dulu...ok...secara umum kita tau puasa tu menahan diri dari melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar sampai terbenam matahari ek...jadik apa benda tu benda-benda yang membatalkan puasa??

secara ringkas, bila kita masukkan sesuatu ke dalam rongga badan kita, dikira batal la puasa kita....ehem ehem...tu secara ringkas....sepatutnya semua orang tau la....macam makan, minum ke, guna fungsi jari kelingking ke, pastu meng"ehem ehem" pada period puasa ke...batal ko...kena kifarah lagik...nak tau kifarah tu apa???denda...nak lagi lanjut tanya ustad..tak pun tanya intan sebab dia lagi rajin tulis pasal agama ni...siap dengan bukti....aku lak secara santai-santai kedai kopi gitu.....ek??

ok...ni salah satu benda yang boleh membatalkan puasa tapi budak-budak kat kelas aku majoriti tak tau..secara langsung membuatkan aku terperanjat sikiiiiiiiiit jek tadik...melempiaskan angin frut di dalam air.....ehem.....kentut dalam air....susah sangat nak pakai bahasa ber"cover-cover" ni....aku rasa gak simpati kat mereka-mereka yang taktau...jadik aku bagitau la arini ek...buat cenggitu memang batal puasa korang....sebab ko dah memasukkan air ke dalam lobang majinbu korang....walaupun mat begor selalu cakap..."alaaa...gua kentut kalo air masuk pun bukan gua kenyang pun beb..."terasa gak nak balas..."kalo tu macam, lu korek idung boleh kenyang ke???apasal lu kata korek idung batal puasa..." ehem ehem...jangan anggap aku kondem hukum....dah terang-terang cakap jika memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan, BATAL...jadik batal la puasa tu...jadik terpaksa la mengganti puasa itu nanti...

tapi kalo nak dikira ada jugak la perangai-perangai mangkuk yang tak boleh diterima akal....aku ingat masa zaman aku sekolah menengah dulu...ada la seorang makhluk tuhan ni....aku gelarkan dia sebagai meon.....ok satu hari aku pegi kelas...meon datang saing aku...cukup gembira dan ceria...maklumla pagi puasa....tenaga tengah melambak-lambak...tapi tak sampai setengah jam lepas tu aku ternampak meon terduduk diam...muka dia pucat...berpeluh-peluh.sampai terkeluor peluh jantan dia ko....kalo bercakap pun dalam nada tersekat-sekat macam menahan sesuatu kesakitan dan siksa yang amat dahsyat sekali.....jadik aku dengan penuh rasa ambik berat, tanya la meon..."on on...ko pehal ek....dah macam ayam berak kapur rupa...ko sakit ke??gastrik ke??" si meon ni cuma memerhatikan aku sambil membuat muka yang amat sedih dan sayu....perlahan-lahan dia membisikkan satu kata-kata yang amat tak boleh blah kat telinga aku..."aku dah nak terkentut ni dowh......tolong r jangan kaco aku.....aku taknak puasa aku batal......." *erk*

p/s: kesimpulan dari cerita meon tu ek...ingatlah korang...yang membatalkan puasa tu kentut dalam air...bukan kentut....kalo kentut, yang batal air sembahyang jek....buat encik meon...aku rasa bersalah gak sebab aku tergelak kaw kaw sampai ko terikut sekali sampai "terbatal puasa"(dari pandangan dia ek) ko....ehem ehem...kentut jek yek...bukan benda lain...nasib baik aku dah explain kat ko..kalo tak kesian anak bini ko besok....asal puasa jek kembung perut menahan benda yang tak sepatutnya~~~

22 comments:

iwan_dextrous said...

hihihi...ngumpat2

Along Tapa said...

iwan dextrous

sape ngumpat??? :p

fiezah91 said...

wakakaka.. x bygkan mcm ne la kalo kentut tu batal pose.. habis la semua org sakit menahan kentot je.. wakakakaa

Along Tapa said...

fiezah

kalo puasa kena tahan kentut, kita semua jadik man belon la~~~

masturah idrus said...

along, ustazah kawan aku kate tak batal kentut dlm air...

aiseh...

Along Tapa said...

mashilalalala

memang tak batal dowh...dengan syarat air tu tak masuk dalam lobang majinbu ko~~~

intaneqashut said...

along!...ngOngbe~...haha...sengaja cari pasal ye...hehe..


erm, scr qias, jumhur ulama memg mengatakan ia adlh laluan masuk rongga, so...itu yg membatalkan puasa...~sekiranya air masuk ke dalam rongga dubur kita...tapi, terdapat percanggahan fatwa berkaitan isu ni..bgi intan, mcm kmu kate, sekiranya 'air d sedut ke dalam rongga dubur'~sahih batal...wallahualam =)

p/s; meon, meon...boleh jadi gile tau x, dok menahan 'kentut'?...entri hang lawak la along =)...tersenyum sebentar =)...

Along Tapa said...

intan

meon itu bukan nama sebenar..hehe..aku nak sebut lobang tu pun rasa segan..selamba sungguh ko sebut...memang layak mendidik ni..ehehe~~~

d_tieah said...

Td ade aku masuk dlm blog sape ntah..
Ckp pasal auta dan fakta ttg puasa..
Baik ko usha blog tu Along..
Tp aku x hengat la..
Puasa ni bla perut lapo aku dh rs igtn aku pun agk lemah daya ingatan nye..
Hehe..

nabilah_2908 said...

alahai meon...enth apa la yg dia buat ms ustzh dok mengajar dia dulu...

bersungguh2 tu dia menahan kentut...hehehehe...

terfikir gak...mcm mana la selama ni dia berpuasa kan...? hehehe..


jom ke APA KATA HATI pulak,
OH SCARY..!!!

Along Tapa said...

d tieah

laaa ko ni.... jadik kije lak aku nak kena google tajuk tu...kalo yang terkeluor tu satu jek takpe...ni hambik kao...berlaksa-laksa...ahaha~~

nabilah

tula...aku rasa selama ni masa sahur tu dia kentut secara habis-habisan kot....

nabilah_2908 said...

hahaha..kentut habis-habisan...?

oh...tk dpt bykgkn mcm mn... :P


jom ke APA KATA HATI pulak,
SI DEMOK MARU

Along Tapa said...

nabilah

taktau la...mungkin dia kompol segala2nya lepas tu lepaskan terus dalam satu blast...macam torpedo...hakhakah

masturah idrus said...

along nyeee...

mne de emo la weh...

itu gedik namenyeee

Along Tapa said...

mashi lalalala~~~

padanla aku rasa geli2..ingatkan emo~~~ hahaha

masturah idrus said...

eleh2... yola tuh... haha

Along Tapa said...

mashi lalala~~~

hohoho..yela tu ek~~~

y@n@ M!B said...

babe korek idung xbatak pose la..boleh bc kt cni..

http://ibnuinsan.blogspot.com/2009/08/persiapan-ramadhan-korek-hidungtelinga.html

utk lebih kepastian ty ustaz ko blk..slmt beribadat =)

Along Tapa said...

yana mib

ehem ehem...post tu byk pendapat sendiri bersulamkan hadis-hadis yg tak konkrit pada aku...eh??tak sesuai ek aku betah stail alim...cenggini la yana...lebih baik kita tinggalkan perkara yang syak dari kita tanggung dosa sengaja membatalkan puasa dan buat fatwa yang salah...

p/s:sebab tua aku taknak cerita pasal agama... :p

ainz said...

Ahaha..kesian si meon kene gelak..ni crite mase studi dlu,kan..bile terkenang time studi dlu,msti rindu..kn? ;)

Trah Wann said...

kalau kentut masa mandi ? zzzzzzzzzzzzzz .


T______T

Along Tapa said...

ainz

a'ah zaman stadi..eh??skang pun aku stadi lagi apa.. :p~~~ yeay!!aku masih muda lagi comel~~~


Trah

ko kentut time mandi, lubang majinbu ko menyedut air ke??? :p