Friday, June 3, 2011

Adik aku yang unik

Alkisah

sebelum ni aku pernah cerita adik aku yang terpengaruh dengan benda-benda kat sekolah kan??yup...dia still lagi terpengaruh dengan sekolah tu....tapi dah kurang sikit dah....just sekarang ni time dia dah develop kepelikan dia pada kadar yang aku pun tak faham....baru-baru ni dia dah mula sibuk dengan sekolah...kije sekolah, pelajaran...dan sekarang ni dia dah mula twist apa yang dia belajor lak..nak tau??jom kita tengok...

  1. Matematik - memang subjek kegemaran dia...memang pelik budak pompuan suka math...tapi dia memang minat mengira...nak-nak subjek sifir....walaupun benda tu tak masuk syllabus dia lagi...tapi dia dah mula membuat sifir sendiri...jadik aku pun test la..."dik...1 kali 3 berapa??"...dengan penuh terernya dia jawab..."3"...aku pun twist sikit soalan..."3 kali 1?"..."111"..."eh?tak sama ke?"..."yela...3 kali 1, 3 ada satu kali...tiga la...kalo 3 kali 1, satu ada tiga kali...111 la..."...pulak dah...
  2. Bahasa Melayu - adik aku memang expert bahasa melayu...almaklumla...mana tumpahnya kuah kalo tak ke nasik ek....tapi yang jadik masalahnya...bila part mengeja..boleh lak dia pergi memekak cakap orang eja keluar kat sebelah lif tu salah..patutnya eja keluor...adoiiii....cemana aku nak terangkan tu...nasib skang dah pandai sikit...
  3. Bahasa omptuih - hmmm...disebabkan dia ni duduk kat kampung, jadik dia banyak belajor bahasa omptuih ikut kamus...sama la macam aku....tapi nak dijadikan cerita...aku suruh la dia terjemahkan satu perkataan kat satu petikan ni..cenggini ayat dia..."One day, Abu walked along the river. He saw a tree. Abu crossed the tree to the other side."...dia pergi terjemahkan jadik "Satu hari, Abu berjalan sepanjang sungai. Dia menggergaji pokok. Abu menyalib pokok di sebelah sana."...google translate betul...
  4. Agama Islam - hmmm...subjek ni memang dia banyak persoalan...nak-nak bila cikgu dia cakap..."kita tak galakkan pelajar lelaki berambut panjang..sebab bila kepala diorang botak, ilmu senang masuk...takde halangan..."...terus dia tanya ustazah dia...kalo cenggitu, bahaya la ek kalo budak pompuan pakai tudung...sebab kepala dah kena tutup semua....lembap la ilmu nak masuk...kids nowadays...
  5. Pendidikan seni - adik aku ni memang minat betul pendidikan seni...nak-nak bab kaler mengkaler dengan gunting menggunting...biasala kan...tapi yang jadik bengongnya, bila cikgu ajor dia kaler kura-kura, dia boleh lak cakap cikgu dia buat ajaran sesat...aik??apsal??yela..cikgu dia ajor, kekura, cangkerangnya kaler hijo....badannya kaler cekelat...tapi dia tengok kekura betul, kalernya hitam jek...bijak sangat...
aku rasa cukupla aku cerita pasal adik aku yang sorang ni....bila aku pikirkan balik, aku pun buat benda yang sama cam dia gak dulu lebih kurang...jadik, no komen...no komen...terima jek la..nasib baik dia tak persoalkan kenapa masa rehat makanan cikgu dengan makanan pelajar mesti lain...huhu....gasakla...

p/s: seronok betul zaman sekolah...korang ada buat benda bukan-bukan kat subjek masa korang sekolah dulu tak??meh kongsi...aku rajin buat gak buat teori bukan-bukan dulu...haha....

7 comments:

Ieqa Swetluv said...

betul2 advance la adik along ni.. barangkali banyak sgt berfikir drpd apa yg dia belajar kt skola kot haha

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

Haha.. Yang keluor tu tak leh blah.. Bijak weh adik ko.. Tengok la abang dia kan! Erk? Bodek semata2 wakakaka..

fiezah91 said...

ahahaha.. pergh! adik ko tiru ko weh! berfikir lebih dari apa yang sepatutnya! hahaha..

Along Tapa said...

Ieqa Swetluv

tula...dah terbiasa agaknya dengor orang2 tua keliling dia loyar buruk..haha...


Hanim Qatrunnada

bijak kemenda..penuh muslihat tu...huhu..

Along Tapa said...

fiezah91

tula pasal...nak kena dowh budak ni...tak masal dia rampas takhta aku nanti..

nabilah_2908 said...

hahaha..pening la macam ni...tp takpe..abang dia pun sama gak kan...kira ngam la tu... ;)

Along Tapa said...

nabilah

ngam tu ngam gak nabilah...tapi kena ajor gak benda betul...kang ntah ke mana pegi belajor dia kang...