Saturday, June 4, 2011

Budak ni cemni...kenapa??

Alkisah

aku rasa aku dah agak terlambat nak cerita pasal benda ni tapi tak jadik salah kan kalo aku nak ulas gak...sebab aku memang suka terlambat buat ulasan pasal apa-apa isu...cerita yang aku nak cerita ni tak lain tak bukan, pasal sorang yang berpangkat adik-adik mengaku dah hilang kedaraan dia...hmmm...kalo nak diikutkan, aku malas nak ulas isu ni...sebab berkait-kait dengan hal buang anak, hal jenayah, hal mat rempit...macam-macam...tapi meh kita tengok kita tengok kenapa masalah ni semua makin menjadik-jadik sekarang ni mengikut pandangan aku....

  1. salah satu sebab ialah sebab bahasa...kita semua tau dari dulu orang kata orang melayu ni berbudi bahasa, adab sopan yang tinggi, lemah lembut...macam-macam la yang cantik-cantik dan menarik...kan??tapi kenapa semenjak masuk alaf baru ni, makin lama kualiti orang melayu ni macam merudum??sebabnya ialah bahasa la...dulu-dulu, kita bercakap bahasa berlapik...menggunakan bahasa melayu sepenuhnya...bahasanya pun lemah lembut...jadik, bila ada ciri-ciri kemelayuan yang tinggi, kita pun secara tak langsung ada la sifat malu-malu tapi mau yang memang buat semua orang tergoda dengan orang melayu ni...tapi semenjak masuk alaf baru, kebanyakan orang melayu dah berpindah ke bahasa omptuih...cakap melayu pun dah tergagap-gagap...bercampur rojak dengan bahasa omptuih...secara tak langsung, hilang la pengaruh kemelayuan tu...masuk la pe'el keomptuihan tu....mula la hidup pun macam omptuih..kan?takde bahasa...
  2. ni pun antara sbb yang aku rasa ada kena mengena...kalo kita tengok tv, drama ke, tak pun kat wayang, filem...kebanyakan cerita mesti penuh dengan cintan cintun...tunjuk betapa mulianya hero dengan heroin bertindak ikut nafsu..tak ikut kepala hotak...berjuang untuk cinta suci kononnya...belum pernah aku tengok cerita buatan malaya yang takde cintan cintun..eh??ada...cerita hantu la pulak...yep...itu penyakit keturunan ye...dalam kepala hotak kita dah dipupuk dengan hantu tak pun teknik-teknik untuk mengawan dengan berlandaskan cinta suci konon-kononnya...dan bagi bebudak yang baru nak sampai tahap pemikiran matang, diorang akan anggap perbuatan diorang tu suci demi chenta diorang...."it's not a sin to sacrifice for your life" kalo kita ambik kesimpulan dari kebanyakan cerita yang melambak-lambak ni jam kan??
  3. korang pernah baca metro??bohongla tak kan...tak pun baca mastika??sok kabor lain pun sama....cemana nak melariskan sok kabor ke majalah diorang??yes...story about sex, scandal, secret affair, kes rogol, kes rumah urut, kalo ada gambor yang walaupun dah dicensored pun boleh melariskan cetakan diorang tu tahap gila babeng punya....serius..kena pulak kalo kita tengok, cikgu-cikgu ni jam menggalakkan bebudak ni membaca bermula dengan sok kabor...kalo dah penuh sok kabor dengan cerita yang tak senonoh ni, tak ke bebudak yang berotak suci murni ni terpikir nak experiment apa perasaan kalo buat cenggitu...betul tak??
  4. ni lak aku salahkan ejen-ejen pengiklanan kat tv...kalo korang tengok, kebanyakan iklan kat tv ni jam dah bercirikan membangkitkan nafsu seksual dan sensual secara terang....takyah amik iklan pampers ke, iklan syampu ke, iklan axe ke.....amik yang paling direct...iklan tuala wanita...buat pengetahuan korang, 20tahun yang lepas, orang nak beli tuala wanita, cakap dengan apek yang jual kat kedai pun berbisik-bisik...apek yang jual tu pun tau adab...siap bungkus benda tu mengalahkan ganja seludup dia punya bungkusnya...punyala segan pasal benda tu...tapi orang ni jam??"pakaila libresse!!!dengan bentuk yang mengikut celahan dan belahan"...apa tu??
  5. dan seperti biasa...point last aku mesti nak sebut benda ni..salah DHA...sebab budak-budak dah jadik pandai sebelum otak jadik matang...so maksudnya nafsu diorang dah berkembang biak dengan cekap sebelum akal diorang sempurna membezakan yang patut dan yang tak patut....dan makbapak pun tak terpikir yang kalo bagi anak diorang makan DHA tu, tak semestinya tetiba diorang jadik orang yang sehebat genius-genius lain...ingat ek...kehebatan sesorang tu bukan sebab kepala hotak bijak jek...tapi sebab pengalaman gak...sebab tu kalo korang tengok Harry Potter, Proffesor Dumbledore tu terer gila....sebab dia hidup dah lama...pengalaman dia dah banyak gila...kan??
  6. hmmm....ni masukkan gak la...sebab makbapak....manja kan sangat anak tu...apa anak tu buat semua betul...abis tu lak makbapak sibuk buat kije, apa anak buat pun dia taktau...bila orang lain tegur anak dia, kemain lagi dia backup anak dia...last-last anak dia mengawan kat belakang, kantoi dengan jabatan agama pun dia tak backup jabatan agama..tapi dia backup anak dia...kata jabatan agama menceroboh rumah dia...hmmmm....hotak letak kat kaki betul...
cukupla....tapi bila aku tengok balik, banyak point yang aku bagi tu sebab media kan??hmm....betul la jahanam kak nam dalam kotak ni...

p/s: nasib kita tak buat hudud...kalo tak kena rotan seratus kali...baru tau dunia ni terang ke gelap ek...

7 comments:

MISS IMAKASIHDANI said...

budak2 skrg HEBAT ;D

fiezah91 said...

malas nak ambik tau pasal budak tu. ni aku ambik point ko je la ek..Hahaha.. setuju dowh ngn point ko.. hiksss.. Lagi bab susu tu. budak sekarang ni kecik2 dah diberi susu lembu mana taknya. haih! Macam cikgu fizik aku cakap, budak2 sekarang minum susu lembu dr kecik. tu perangai pun dah dekat sama dah.. -.-"

Along Tapa said...

CIK IMAKASIHDANI

hehe...bunyik ayat ko tu memang sarkastik sungguh...tersengih aku...


fiezah91

tula orang kata..bebudak jangan bagi minum susu menatang..ni dah perangai pun macam menatang gak ha...sape salah??

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

sangat setuju dengan point ko.. nak2 lagi yang no.3 dengan 4.

sok kabar sekarang ni memang banyak cite2 hot camtu. ayat pun mesti nak ke arah mengghairahkan. tak paham aku.

yang no.4 tu pulak memang memalukan jek! siap guna suara lelaki untuk iklan tu. manusia sekarang makin tak malu ek? aku dok terbayang je kalau sorang budak lelaki yang 7 ke, 8 tahun ke, tanya kat mak dia, "mak, ni iklan apa? benda tu pakai kat mana?" apa nak jawab weh?

Along Tapa said...

HanimQatrunnada

kalo anak tanya cenggitu, jawab le tu iklan barang....dia pakai kat orang pompuan jek....boleh kan??haha...

AnakPakZohar said...

dah macam point2 karangan bm dah aku tengok.. ni kalau guna dapat A+++ nieh.. ehehehe

Along Tapa said...

yad'z

haha...point karangan ek...eh jap..memang aku tulis selama ni guna point karangan pun...hehe...