Monday, June 13, 2011

Superhero Malaysia..jom kita kenal satu-satu...

Alkisah

Cerita lama...cerita lama..aku duk bukak balik blog lama aku pastu aku terbaca satu entri masa pengenalan Cicak Man sebagai superhero pertama Malaysia...tapi bila aku fikir-fikir balik, tak...Cicak Man bukan superhero kita yang memula...sebelum Cicak Man, ada lagi superhero tapi orang tak ingat...so meh kita kenal dengan semua superhero yang pernah muncul kat TV dan wayang Malaysia ek...jom...

  1. Keluang Man - korang ingat lagi tak watak ni Burhan...penghuni hospital Tumpoi yang merayap memalam dan tetiba terjumpa kostum Keluang Man...pastu dia pakai dan memerangi jenayah kat Bandor Tumpoi tu??owh...tak lupa lak sidekick dia..Tiong Man yang kepala gila-gila...huhu..sape yang tak ingat...aku rasa lagu Keluang Man tu still korang terbayang-bayang lagi dalam kepala hotak korang kan??so, pada aku nila superhero pertama Malaysia...bukan Cicak Man...hmmm...tapi semua tau idea dia berdasarkan Batman kan?
  2. Silat Lagenda - ni pulak ialah animasi pertama Malaysia...terbitan syarikat produksi Malaysia yang berani carik kelainan, KRU Production...cerita ni pasal lima orang budak yang jumpa 5 keris purba kat Gunung Ledang...pastu diorang dapat kuasa jadik pahlawan dan keris tu pun jadik senjata pahlawan...aku tak ingat senjata dia apa...jap ek..pedang, cemeti, perisai..apa lagi ntah...ni merupakan animasi Malaysia yang pertama kat wayang dan jugak antara superhero Malaysia gak....kan??hmm..yang ni pulak ala-ala cerita Power Rangers lak....
  3. Cicak Man - Superhero yang menjadik fenomena dulu sebab Media claim kata ni superhero Malaysia pertama malaysia.cehhh...abis tu Keluang Man nak bubuh mana??Cicak Man ni pasal sorang saintis bernama Hairi yang accidentally tercontact dengan cicak beradioaktif...sekaligus buat dia bertukor jadik Cicak Man...pendekkan cerita la ek...Cicak Man ni kalo betul la buat secara serius, aku rasa boleh jadik gempak gak..tapi nak buat cemana..idea asal cedok, so cerita terpaksa jadik Parodi la kan??macam yang kita tau, idea Cicak Man ni ambik dari citer Spiderman....
  4. BoboiBoy - Siri animasi terbaru Syarikat Animonsta...yang diasaskan oleh ahli-ahli Les Copaque yang keluor...cerita ni pasal BoboiBoy yang dapat kuasa dari bola kuasa milik Adu Du yang bersumberkan koko...so BoboiBoy ni ada kuasa unsur (petir, tanah dan angin) dan kawan-kawan dia, ying(superspeed ala-ala The Flash), Yaya(superstrength dan boleh terbang ala-ala Superman) dan Gopal(boleh tukor benda jadik makanan bila takut)...diorang bersatu nak kalahkan Adu Du dari dapatkan koko dan menakluk bumi...pada aku, cerita diorang ni agak original sebab sesetengah watak jek power dia ambik dari superhero lain...tapi konsep dan idea diorang original..power la..
  5. Superman Malaysia - Lepas kita tengok semua superhero kat atas, selain dari BoboiBoy, kita perasan banyak dah superhero luor yang kita dah cedok...tapi ada satu lagi Superhero yang kita tak cedok walaupun dia ni popular gila...Superman..tapi disebabkan pakaian Superman yang sangat tak sopan iaitu dengan memakai spender dan gengsal yang diikat kat leher macam budak tiga suku, aku rasa, ada calon untuk Malaysia letak Superman versi sopan yang ada kat Malaysia...iaitu...

    Super1MalaysiaMan

hehe...so tu jek la Superhero Malaysia yang aku teringat...owh..gambor yang last sekali tu aku terjumpa kat Sok kabor cina...sok kabor apa ntah...macam la aku reti baca pun sok kabor tu...so kalo korang ada lagi superhero nak tambah atau teringat, roger jek la ek....orait...

p/s: it's a bird...it's a plane......NO!!! it's Super1MalaysiaMan.....

15 comments:

Muhamad Zulazwan Bin Chukop said...

silat lagenda mmg the best...klu ade lg skrg...kan best...pic yg last tu tak boleh bla la...superhero ker...????

-Yok mampir diluk = tuntut hak pusaka ketika mereka masih ada...segera..!!!

aque said...

hehehehe mmg lagend cite keluang man tu...

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

abang ipar aku siap buat ringtone kot lagu keluang man tu... entah apa yang best aku pun tak tau.. hehe... tapi cite dia boleh tahan la, ala2 sengal gitu..

YouSOF said...

Kluang Man memang sempoi. Lagu pulak menangkap, senang nak hingat hahha.

Boboiboy Mantap dan comel!

tengok Cicak Man aku teringat lak citer omputih Kick Ass.. hahaha

AnakPakZohar said...

hahaha terbaekkk boboboyyyy!!!


erk superman? tu bukan superman.. tu suparmann.. hahahha

Along Tapa said...

::blog anak jawer::

huhu...silat lagenda tu idea dia dah best dowh...tapi sayang masa tu kartun dia macam powerpoint...huhu..

yang last tu??no komen..haha...

Along Tapa said...

aque

tau takpe....Dia~~~ bagai seorang pahlawan~~~hihi...

Along Tapa said...

HanimQatrunnada

hoho..sah lahir lambat ko ni..tu superhero best dowh..takde radioaktif..just budak kepala mereng yang pandai silat jek....

Along Tapa said...

YOUsoF

Kick Ass...jap aku ingat balik...yang dragonfly tu ek..haha...

Along Tapa said...

yad'z

huish ko ni...jangan dedahkan identiti rahsia dia..haha...

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

eh2 aku tak lahir lambat la... aku tau cite tu... tapi keluang man tu memang macam sengal2 sikit kan... KAN???? baik ko setuju, kalau takkk......................

dush dush!! hahaha...

Along Tapa said...

HanimQatrunnada

berani ko nak debik aku ek...aku panggil Super1MalaysiaMan kang aaaa...

wira said...

keren ya.. Aku indo.

Anonymous said...

Brader, lu lupa nk list Pepaya , Bio-Nik dan kapten kit. Tu je yg aku tau

Tukang Kunci Hati said...

Chempiang mane???