Wednesday, March 30, 2011

Nak kawen...tapi orang selalu terlupa benda-benda ni...

Alkisah

benda ni aku memang agak sensitip nak cerita sekarang ni....bukan apa...makin meningkat umur ni aku rasa macam makin seriau lak nak berbini...aje payahnya besok membujang jugak aku sampai ke tua nanti...mula la ringtone handphone pun tukor lagu menceceh bujang lapok nanti...hilang terus dah lagu 20th century boys tu nanti...hihi...dah...meraban dari tajuk...orait...beberapa minggu lepas memang minggu yang agak meriah dengan kije kawen kat kampung aku...almaklumla ek...musim bebudak cuti sekolah...memasing nak mengawan menikah...tapi ni jam ni aku tengok ramai dah mula lupa beberapa perkara yang penting masa menikah ni....almaklumla..zaman makin maju...fatwa makin banyak dan berbelit-belit...jadik, kengkadang kita jadik terlupa...aku tak salahkan sesapa...tepuk dada tanya selera la ek...jom kita tengok apa benda yang dah banyak orang terlupa dalam hal nikah kawen ni...

  1. aku tengok ramai dah terlupa pasal maskahwin...bukannya diorang terlupa nak bagi....bagi..bukan sikit-sikit..ada yang kengkadang maskahwin tu sampai jejak lima nam ribu...tapi orang terlupa sebenornya maskahwin ni lagi sikit lagi bagus...bukan sebab apa...aku bukan nak backup kaum jantan...tapi kalo korang pikir-pikir, ada kebaikannya...bagi korang yang taktau, kalo satu pasangan tu bercerai, bini tu mesti pulangkan balik maskahwin yang laki dia bagi dulu...sebab tu la digalakkan maskahwin ni murah...nak bagi kemudahan sang bini ni kalo tercerai...takla berat nak kena bayor lima nam ribu kan? kalo setakat RM27.50( maskahwin standard kat Johor), boleh jek bini tu nak serahkan balik nanti...kan? lagipun, cuba korang perhatikan...kenapa orang dulu-dulu kawen tahan lama? sebab orang dulu-dulu, nikah maskahwin murah...so kalo terdesak nowh, takdenya dia pegi ceraikan bini dia tu nak dapatkan duit...tak berbaloi...orang ni jam? cerai bini, buta-buta jek boleh dapat lima nam ribu kan??jadik, cuba korang pikir secara logik benda tu...masuk akal tak??

  2. orang ni jam ni boleh aku katakan diorang kawen tapi terlupa pasal satu benda yang amat penting...kalo korang pernah tengok orang menikah, korang mesti perasan ada satu part, sang bapak menahan sebak(takde bapak yang tak sebak masa ni) serahkan tanggungjawab yang dia tanggung jaga anak dara dia selama ni pada sang laki...tu termasukla tanggungjawab nak didik anak dengan bini dia nanti...aku tengok ramai yang sibukkan nak hias rumah macam istana, nak pakai baju apa masa bersanding, nak pergi honeymoon kat mana....tapi terlupa cemana nak ajor tanggungan dia nanti...sebab tu kalo korang dengor cerita orang dulu-dulu, nak menikah tu sampai 3,4 kali lafaz baru lepas..sebab terbayangkan beban yang bakal diorang tanggung tu nanti...kalo orang ni jam? sekali lafaz jek...taktaula apa yang ada dalam kepala diorang...hati masing-masing ek...

  3. ni satu lagi budaya orang-orang ni jam...dah tak macam dulu...dulu asal ada kije kawen, mesti ada merewang...maka turunla orang-orang kampung, sedara mara, sepupu-sepapat, beramai-ramai gotong royong nak menjayakan majlis...tu secara tak langsung merapatkan lagi silaturrahim dan kenal mengenal antara satu sama lain...kengkadang masa ni la sang jantan-sang jantan menunjukkan kejantanannya kat depan gadis-gadis ayu sekampung...mana tau ada yang tersangkut...ni jam?huh..tang merewang, dah ada catering...tang menghias, dah ada pakej...memangla mudah...kije tak banyak...kalo kena yang buat tu semua indon-indon, bangla-bangla...bila aku cakap nak merapatkan silaturrahim dengan indon-indon dan bangla-bangla tu, semua mula la nak memaki aku nanti ek...lagipun dah tak best la tradisi pengantin kena turun padang basuh periuk dah takde...cemana nak merapat-rapatkan hubungan dengan ipor-duai nanti..betul tak??

  4. benda ni pun agak penting gak...kalo nak diikutkan adat melayu ada adat ni...kalo nak diikutkan, orang dulu-dulu, lepas jek majlis bertandang ataupun orang-orang ni jam panggil bersanding sebelah laki, dua-dua pengantin baru ni pergila menziarah sedara-mara, kenal-kenalkan dengan laki atau bini tu pada sedara-mara...barula tepat macam orang selalu kata...bila kita kawen dengan sensorang tu, kita kawen dengan keluarga dia sekali...maksudnya kita tak lupa pada ahli keluarga yang lain tu...ni tak...abis jek majlis bertandang, dah ngantor pengantin pompuan, sibuk lak nak buat majlis kat hotel ala-ala grand gitu...abis jek majlis kat hotel, sibuk lak nak pergi bulan madu...balik-balik, memasing semua sibuk nak kije sebab cuti dah abis...dah tu sampai dah beranak cucu, sedara mara sendiri pun tak pernah kenal...gila hidup macam kera sumbangla nanti...lepas tu satu hari nanti bila nak buat majlis kawen anak-anak, sibuk pulak nak memekak kata sedara mara tak tolong...dah ko sendiri pun tak rapik dengan sedara mara nak memekak lak ek...
aku rasa cukup jek la empat....kang kalo aku bagi banyak-banyak kang, menyampah lak orang kat aku...macam sengaja nak carik poin dengan orang berkahwen ni ek....takpe..aku just ingatkan jek...kalo korang rasa apa aku cakap tu salah, buat dek jek dah la...kan??

p/s: kalo korang, ada tak apa-apa nak tambah?? tak pun ada tak apa-apa nak sangkal?? open discuss ek...

25 comments:

echah mashuri said...

ahahah.padanlah tanya aku pasal khawin.erm.tapi aku rasa mas khawin tuh bior jelah banyak.baru la laki ni tau yg bkn sng nak anak dara org.huhu.
tp pasal rewang2 kampung ak masih aktif lagi r..haha.biaselah pendalaman.kalau bandar2 skrg main katering je.uhuh

Along Tapa said...

echah mashuri

bior maskahwin murah chah...sebab makbapak dah letak hantaran mahal..betul tak??

nora said...

uiks ko dah bercerita bab kawin

sudah tidak lama kah lagi????
jeng jeng jeng

Yann Mazian said...

mak aiii. terasa kat batang hidung sendiri pulak bila baca entri ni. hehe.
mmg betul tu along. pasal merewang tu semua mmg dah jarang2 dh tengok sekarang ni. lagi2 yann ni kawen nnt guna dewan n katering. mmg tak jumpa dah gotong royong tu semua. hoho.
pasal mas kahwin tu, jrg dgr org2 dr golongan biasa2 bermas kahwin tak ikut standard yg ditetapkan jabatan agama. major ikut standard tu semua. kalo artis myb ribu riban kot mas kahwin diorang. hehe.

~syuQ said...

femili ak wat je mende2 tu lg long..ak rs blah2 johor je kot yg da lupe diri wakakka

ainzoo said...

oh...rege mas kawen dh naik eh? dedulu rasanya rm22.50... penat dedulu kumpul duet siling rm1 byk2 keping sbb nmk wat gubahan bunge rm22.50..

org nijam mmg cmtu. tah nape..byk dh moden katenye. seme panggil ketering.org2 kendarat cume nyawang aje.katering bajet murah--> cater budak2 salah kat Sengkang utk tolong basuh pinggan & kja2 ngidang mknan kt khemah. tak pun, panggil budak pngakap untuk tolong.

Ntah la..brebut2 buh hantaran tinggi&pukul canang kat orglain, tapi dorang lupa...ada keberkatannya maskawen murah/rendah..

hurmm...

nabilah_2908 said...

no 1 : oh...baru tau...bila cerai org perempuan kena pulangkan mas kawin.. :)

no 3 : setuju la sngt...skrg ni sedara mara jadi jemputan je..

ada juga yg bagi alasan..sedara mara bnyk yg dh tua..tk larat..huhu..

tenaga muda semakin malas...maka catering la menjadi pilihan..

khidmt mak andam pun dah jrg org guna..lebh selesa guna lelaki lembut tuk mengandam...

no 4 : pun betul gak...pernh gak dgr org2 tua berborak pasal ni..budaya ziarah sedara mara..mmg dh tk buat lagi dah...

huhu..semua ni pengajaran bagi yg belum kawin....(^_^)

jom ke APA KATA HATI pulak ;
BLOG REVIEW : LIFE IS A WORD

Along Tapa said...

nora

tak lama lagi mendanya...calon pun takde...apakan lagi endut...

ko la jual mahal..haha


Yann Mazian

terkena tu secara tak sengaja tu..aku just luahkan jek...

bukan artis jek ni jam mintak memahal..yang tak berapa nak artis pun sama gak...aku pun tak faham pehal...

Along Tapa said...

syuQ

famili aku pun lagik syuq..tapi ni jam tengok dah menghala ke arah nak ninggal benda tu gak...sebelum melarat, baik aku tegur dulu...


ainzoo

dah naik dah...tapi kalo nak letak 22.50 pun apa salahnya..kan?

aku suka betul komen ko..macam ko pun nampak gak apa yang aku nampak tu ek...

Along Tapa said...

nabilah

tula...kengkadang kita terlupa..kena ada yang mengingatkan...tapi ada lak yang selalu dah kena ingat...tapi tetap buat dek jek macam tak ingat...tu memang parah la..

Liey Yatiey said...

nice entry . best ;)

Along Tapa said...

Liey Yatiey

ni bukan entry best liey..ni entri padan muka sape yang terkena..hihi..

zulaikha said...

seingat zu, kalau pompuan tu yg mintak cerai baru dia kena bayar. kalau laki yang ceraikan, pompuan tak payah bayar. huhu


zu sokong yang no.4 tu. yang tu paling orang lupa sekarang ni.

RozSyah said...

akak sokong yg ke 3 dan 4..amat berbeza sgt dulu dan skrg..

iwan_dextrous said...

aku x nk kahwin r..malas nk pikir..hahaha...ko bila nak kawen ngan d_tieah..opssss

Along Tapa said...

zulaikha

a'ah..betul la tu..beruntung aku ada orang yang sharp cam ko ni..yang pasal pemulangan mas kahwin tu, aku pun tak berapa ingat dah..tapi dari situasi yang ko cakap tu, tu lebih pada tebus talak tu ika..


RozSyah

kan kak?walaupun letih majlis cenggitu, tapi aku rasa seronok nak datang kije kawen kalo ada merewang-rewang ni...bila lagi aku nak asah skill memotong bawang aku sambil mengumpat2...haha

Along Tapa said...

iwan dextrous

aaahh ko..sesilap ko yang kawen dulu...d tieah?adoi..jadik bib r aku...kena supply duit belon nanti..huhu..

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

Hari tu kawan fb aku update status dia: dia sembang2 dengan sorang pompuan muda yang cantik dan bakal peguam. Pompuan tu kata lelaki yang nak kawin dengan dia nanti kena bagi mas kahwin 10 keping dinar mas yang nilai semasa sekarang ni sekeping 3K, tapi kalau duit hantaran takde pun tak kisah.

Tu sekeping, 10 keping dah 30K. Erm kot ye pun cantik dan bakal peguam, agak2 la kan..

Along Tapa said...

HanimQatrunnada

eleh hanim...sampai masa besok, nak kawen free pun dia sanggup...nak2 kalo dah betul2 timing terdesak..kan??

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

Kalau terdesak. Kalau dapat ikan jerung yang boleh bagi mas kawin banyak tu? Rezeki dia la kot.. Hee~

Along Tapa said...

HanimQatrunnada

haha..rezeki masing2...aku pun taktau dah ni jam ni...makin lama makin takut lak aku nak kawen bila tengok apa yang terjadik kat dunia ni jam..huhu...

diana said...

maskawen tu banyak tak pe..
hantaran tu yang kena kurang..
mas kawen tu biasanye orang pompuan buat beli barang kemas..
rantai,subang..sekurang2nye bila satu hari nanti laki susah tak de duit boleh jugak pujuk2 bini mintak gadai2 buat beli susu anak.bini mesti bagi punye.dah kate nye sayang...

Along Tapa said...

diana

ye ke kak...tapi kalo ikutkan, duit mas kahwin tu bini kena makan sorang...takleh nak kongsi2 atau bagi orang lain...sebab tu hak sang bini tu sorang jek...even famili dia pun takleh mintak..kan?

kan lagi senang kalo semua murah..skang ni penawaran(pompuan) dah banyak...permintaan(jantan) dah sikit...kalo ikut ekonomi, kena kurangkan harga supaya keadaan ekonomi stabil...tak jadik deflasi..hihi

h A n Y S said...

Weh, jadi bf aku jom! ko single aku single! ngiaha! =P

btw,
poin 1, ade ea mas kawen smpai ribu riban? bkn hantarn je ke? hmmm...

poin 2,aku rs skali lafaz tu sbb keterujaan si laki tu kot. hoho~

poin 3, skang ni ada lg lah rewang2 ni..nak2 kat tmpt aku dok ni, kan kampung, so adat ni mmg nampak sgt lah. tp dr sudut +ve nye pakai catering ni is, ye lah, slalunya aku nmpk yg dok merewang ni kebanyaknnya old folks, so maybe pengantin xnak nyusahkan parents dia nor org kampongg kot.. =)

poin 4,situasi ni pon ad lg..cth mcm sedara2 aku lah.. kdg2 lps je abis besanding, pngantin p salam2 sedara2 yg tak blk lg,knl2 kan sesama sndri, slalunya sdara2 blk lambat..

ok, tu je la komen aku, panjang pulak dah. heh heh~;D

Along Tapa said...

jadik bf ko?jap...bf tu hape??haha..

poin 1, ada aku jumpa..sebab tu aku cakap...letak hantaran 28k..maskawen 2k...genap2 30k bai..

poin 2, haha...no komen..

poin 3, kat tempat aku ada gak hanys..memangla merewang tu banyak orang tua...tu pun sebab balasan masa memuda dulu diorang pun escape cam kita gak..hihi...

poin 4, ada jek lagi yang buat...tapi makin banyak yang dah lupa..nak2 bila kepala hotak dah pikir...honeymoon..honeymoon...kan?