Sunday, March 27, 2011

Cerita cuti yang menyedihkan....

Alkisah

ni cerita masa aku cuti beberapa hari aritu..bagi korang yang mencarik aku online, sorila bebanyak ek...aku memang perlukan total cuti untuk beberapa hari...takde internet, takde funny bussiness dengan kamera nak tangkap gambor nak upload...just hari aku nak melepak dengan family aku jek...orait..biorkan cerita pasal apa aku buat masa cuti tu...just aku nak cerita salah satu peristiwa yang terjadik masa cuti hari tu....owh...takde pointform ek...cerita jek...

benda ni terjadik masa hari kedua aku bercuti tu....masa tu aku tengah duduk melepak-lepak dengan sarap pagi dengan mak aku...tetiba telefon rumah aku yang memang jarang berbunyik kecuali ada kematian berbunyik...mak aku pun dengan penuh langkah diva bergerak pergi angkat talipon dan jawap...sementara dia jawap talipon tu, aku pun buat dek jek la melantak kopi dan menyental nasik lemak yang memang seronok dimakan pagi-pagi...

lepas tu aku tengok mak aku duduk kat depan aku...dengan muka yang betul bertangkup...disebabkan aku ni anak yang soleh, aku pun tanyala mak aku..."sape call mak??apsal?"...mak aku pun jawap.."atok melah ko...sakit...poksu ko call tadi cakap dia masuk sepital"...aku pun mula la timbul hati yang berbaur riso..terus aku call bapak aku...bagitau cerita yang aku baru dengor tadi...dan bapak aku pun berebut la balik dan nak ambik kitorang anak beranak pergi sepital nak lawat atok aku...

dalam perjalanan nak pergi tu jantung aku pun berdebor-debor la ek...apa la sakit atok aku ni..sampai ke sepital lak dia...padahal minggu lepas-lepas aku lawat dia elok jek dia menebas kat bawah rumah...jadik kitorang pun sampai kat sepital...aku tanya mak aku..."atok kat wad mana mak?"...mak aku jawap.."poksu ko kata kat wad 6 long.."...dan kitorang pun pergila..tengok-tengok wad tu wad pembedahan...lagila aku riso...apa lak sakit atok aku ni...takkan kena sakit yang sama dengan arwah laki dia dulu...kena kanser perut...riso gak aku...

sesampai-sampai kat wad 6 tu, kitorang pun carik la atok aku...nampak dia katil dia kat sebelah pintu masuk...muka dia memang letih betul...sayu hati aku tengok...lepas tu sorang-sorang makcik pakcik aku datang...penuh gak la katil atok aku tu...boleh kata dekat 6 famili gak datang melawat sekali...memang crowded gila..even makcik aku yang duduk kat kolumpo pun sanggup turun nak tengok apa yang jadik kat mak dia tu...punyala berkuasa penangan sorang ibu ek...

lepas tu atok aku pun terbangun...semua makcik pakcik ni pun tanyala apa yang sakit sampai masuk kat sepital tu...tok aku ni pun cerita la..dia bangun pagi tadi...dia rasa perut dia rasa keras...sakit betul...nak jalan pun tak larat...lepas tu rasa pening-pening kepala..memang teruk sangat la tu...dan aku dah betul-betul ingat dia kena macam arwah tok aku kena..sebab rasa berketul-ketul dalam perut tu...dah masuk sepital, doktor tu masukkan air baru kurang sikit rasa kat perut tu..

lepas tu disebabkan aku ni sorang yang terlebih kak nam, aku pun berlari pergi kat salah sorang doktor kat situ dan tanyakan apa penyakit atok aku ni...doktor tu pun cakap...kitorang dah check...dan dah scan perut dia tadi...dan dia memang nampak banyak benda berketul-ketul dalam perut dia...dan lepas thorough check, dia dapat pastikan apa benda ketul-ketul tu dan dah confirm benda tu dan makan masa gak nak keluorkan tu..aku pun tanyala apa benda yang ketul-ketul tu...apa masalah atok aku??doktor tu pun kata...dengan satu perkataan yang simple....constipation(sembelit)...adoyai....rupanya taik yang berketul-ketul tu...padanla masuk air jek lega sikit perut dia...taik tu dah lembik...

so besoknya atok aku dah balik dan dah boleh bekerja seperti biasa...dan kepada atok...atok memang rock la tok...

p/s: tetiba aku terpikir...sian makcik aku yang balik jejauh tu..takpela...ngadap muka mak dah cukup berkat dah ek...korang ada tak peristiwa cenggini?meh kongsi...

22 comments:

echah mashuri said...

hahah..atok ko cool jek.sembelit sikit pn dah ke spital.AHHAHA.

zulaikha said...

takpe la, niat atok along tu baik. nak suruh semua orang berkumpul.


nasib baik inquiry along tinggi. gigih pegi tanya tuan doktorr..

Along Tapa said...

echah mashuri

tula namanya hebat...cuba ko try buat....menjadik tak???haha


zulaikha

hihi...tapi aku tetap kagum dengan ketereran dia tu...

nasib ko cakap aku inquiry tinggi...kalo ko cakap aku memang sah kak nam, memang aku ngorat ko nanti..haha

ainzoo said...

Atuk aku pun sama gak..Prob macm atuk ko jugak. mmg pasal sembelit...

Maklum ar, org tua, gigi tak berapa nk ada, kunyah pun tak berapa nk kunyah...konyel2 je & telan..
Dapat pulak jenis org2 muda yang tak prihatin..sokmo masak makanan jenis org muda (yang keras, nasi keras, sayur panjang berjela ala2 separuh masuk tekak&separuh lagi masih kat luar mulut, daging mcm liat sket dll smpikan susah bg org tua untuk makan).

Peristiwa atuk masuk sepital, mmg betul2 bg aku insaf..supaya aku prihatin dengan keadaan orang tua..by the way, itu citer tahun lepas..sekarang atuk aku dah ok..Umur 80 tahun, masih ble wat kja2 nukang kat uma & kja2 kampung yang lain..

Atuk2 kita mmg kewl... Panjang umur diorang..aku ni, ntah cecah ke idak umur 80 tahun ..huhuhhu..

Along Tapa said...

ainzoo

tu r pasal..arwah tok aku marin pun meninggal umur 90 lebih...apa rahsia dia aku pun taktau..

kalo aku la..taknak la hidup lelama...maklumla kan...orang jantan ni makin tua makin kacak...kesian lak kat bebudak muda nanti...hahhaa

Dark Half said...

hehe...ini baru sapraisss!
biasa org tua mmg jarang minum air kan, tapi ok jugak dia masuk spital. bleh cek kalau2 ada penyakit lain. alhamdulillah atok kau takde pape

Dark Half said...

aku dah cuak kau menghilang lama

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

Alonggg.... Lama betul ko ilang.... Tertunggu2 aku entry ko yang baru.. Btw, aku dah macam nak sedih baca entry ko ni, tetibe spoil jek. Haha.. Eh aku selalu kena sembelit tau, sakit wehh.....

Muhd Aizie said...

semoga atok kau sihat-sihat okey . ada manffat jugak . satu keluarga dpaat berkumpul kan?
betol x?

Shazmiey Abdurahman said...

erm...aku dah lama takde atuk.. jag atuk baik2 k :)

Along Tapa said...

Dark Half

tau takpe...nasib dia ok...apsal ko cuak aku lama takde??hihi...


HanimQatrunnada

hoho...tula nama dia drama hidup Hanim...ada sedih ada kelakor..hehe..

dah tau ada sembelit...apa lagi..rerajin la minum air...

Along Tapa said...

Muhd Aizie

tula pasal...kengkadang bila aku pikir, bergeliga gak otak atok aku tu ek nak panggil anak balik...huhu


Shazmiey Abdurahman

insyaAllah...lagipun seronok melayan orang tua-tua ni...banyak cerita diorang towh..

Abang Jonni said...

harharhar... biasalah... org2 veteren mmg camtu...


suatu hari nanti ko pon camtu gak along... harharhar.

Along Tapa said...

Abang Jonni

huish..jangan katakan aku...ko pun sama gak nanti Abang Jonni..huhu

RozSyah said...

salam along..

akak lak br semlm dpt berita pakcik MSA dh nazak, dlm ms 2thn 2org family MSA meninggal sbb kanser hati, salah sorg menunggu ms je ni..

bila org tua masuk wad ni mmg setiap org akan risau, takut kehilangan org tersyg..

d_tieah said...

Memula aku rasa saspen jugak.. Ape ntah kan benda ketul ketul.. Owh, ok dah tau.. Semoga atok kau lagi bertambah sembuh dan sehat..

*Bagi dia minum milo lah long..

Entry Terbaru 1 : Amy Search Pengetua AF Musim Kesembilan?

nabilah_2908 said...

sembelit tu bahaya juga...siksa..huhu...

bagus la atok tu dh tk pape.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak ;
GELARAN

yad'z said...

ahahaha... u rowk lah tok!! ahhahaa.... i likeeeee....

Along Tapa said...

RozSyah

Harap takdela lagi ek kena penyakit cenggitu kat keluarga MSA..aku pun rasa bersimpati gak..


d tieah

tula pasal...bagi minum milo??makin sembelit kang..bapak aku bagi minum air beras barli jek..

Along Tapa said...

nabilah

memang pun...macam selalu aku cakapla..berak itu satu nikmat...bila dah sembelit, tak dapat rasa nikmat tu kan dah siksa tu..kan??


yad'z

ahaks..padanla cucu dia ni pun rock gak...turun temurun ni...

faizura rahman said...

hahaha..lawak plak..aritu aku keje, ade 1 atuk tu pun masuk psl constipate gak sbb die telan biji pisang..aku rasa dah cukup besar dah biji yg ade dlm pisang (nama ape tah) tu, mcmana boleh telan byk2 plak kan..tp tu la org tua..da kurg deria rasa..kte org muda ni la kne tgk2 kn~

Along Tapa said...

faizura rahman

aku rasala..atok tu mesti dah takde gigi ek...sebab tu la dia main kemam2 terus telan jek..tak perasan bijik pisang tu...

aku suka betul kije ko tu..macam murni jek gayanya...heee~