Saturday, July 23, 2011

Korang pernah dengor tak makanan ni?

Alkisah

dalam musim buah-buahan skang ni, aku duk teringat beberapa makanan yang pernah buat orang tanya aku "benda apa tu long?" bila aku cerita pasal benda-benda ni...aku bukan bercakap pasal masakan ek...sebab masakan mungkin ada dipengaruhi dengan budaya-budaya kaum tertentu...tapi aku bercakap pasal raw material macam jenis sayur atau ulam-ulaman atau buah-buahan...so hari ni aku nak kongsi kat korang benda yang pernah aku makan dan mungkin ada antara korang yang pernah jumpa kot..orait??meh kita tengok....

buah kemang/binjai
  1. ye korang...benda ni ada tempat panggil kemang..dan ada tempat panggil binjai..kat sesetengah tempat, dua-dua jenis ni dipanggil dengan panggilan yang sama...iaitu binjai...tapi bagi kitorang kat Muor, ada perbezaan antara kemang dengan binjai....kalo buah ni masam, kita panggil dia kemang...tapi kalo manis, binjai...cara makan dia?hmmm...kalo aku, lagi prefer colet jek kot makan dengan nasik...kena lak kalo ada sambal ketuk..perggh...tak hengat bai...
    daun turi

  2. yang ni pulak daun turi..kalo nak dikirakan, ni ialah salah satu makanan faveret aku...nak-nak kalo masak lemak keledek..serius tak teringat orang la kalo makan...ada sesetengah orang tak suka makan daun turi ni sebab pahit...tapi, pada aku kepahitan dia tu macam kena jek dengan tekak...takdela rasa terkejut macam makan ubat periuk...
    buah sentul

  3. yang ni pulak namanya buah sentul...aku taktau nak kategorikan buah sentul ni lebih pada buah duku ke atau buah manggis..tapi tak kisahla...rasa dia yang masam-masam manis tu tak pernah aku lupa walaupun pokok sentul kat rumah atok aku dah mati terkena racun...lagipun buah sentul ni memang mengimbau kenangan...sebab masa kecik-kecik dulu, disebabkan tangan tak kuat, nak bukak kulit dia yang tebal tu, kitorang lempor buah tu kat pokok macam main baseball...lepas tu dapat la rasa buah dia...

    buah cermai

  4. buah ni lak ialah buah cermai....aku ingat lagi masa kecik-kecik, aku cukup tak suka buah ni sebab masam nak mampos...tapi aku suka kije-kije memetik buah ni dan tolong atok aku buat buah ni jadik jeruk....pastu bagi kat orang...memang rasa seronok gila..ada jugak yang makan buah ni lat-lat jek...tapi asal aku tengok orang makan buah cermai ni, sampai ni jam aku rasa ngilu geraham dowh...tak masam ke??

  5. ni pulak ialah buah ciku...sape yang tak kenal ye tak??tapi ada jugak golongan-golongan yang taktau..aku teringat raya dua tahun lepas..ada sepupu aku yang memang terkenal dengan kebandorannya...datang rumah aku...dan ternampak pokok ciku depan rumah aku...kena pulak masa tu buah tengah melacak-lacak banyak...tetiba dengan penuh terernya sepupu aku ni tercakap dengan penuh yakinnya dengan mak dia..."Umi...banyaknya buah kiwi rumah mektam ni..."...aku secara tetiba tertepuk kepala...orang-orang lain lak dah berpusu-pusu ke bilik air dah sebab tak tahan nak terkencing tergelak dengor ayat tu...jadik, bagi korang yang tak tau, ni ialah buah ciku yek..bezanya dengan buah kiwi, isinya kaler gula perang...rasanya pun manis menusuk kalbu...tak macam buah kiwi yang tawor-tawor masam tu...
aku rasa cukupla aku kenalkan beberapa tumbuhan yang aku rasa selalu buat orang terkompius atau taktau kalo aku bercerita...kalo ada apa-apa lagi aku nak tambah, nanti-nanti la aku kumpul dan cerita lagi ek....

p/s: dah siap entri ni, tetiba terpikir nak cerita pasal jenis-jenis pokok yang biasanya orang-orang dulu buat potion...bukan setakat cerita tongkat ali atau kacip fatimah jek ek...
 

38 comments:

ainz said...

Org kampung mcm aku ni harus lah kenal buah2an dan daun2an yang ko sebut nih.. ;p

Along Tapa said...

ainz

yup...eh jap..ko kira kampung lagi ke??bukan melaka dah jadik bandor ke skang?haha

fiezah91 said...

aku penah tgk dua buah last tu je.yg lain aku tak pernah tengok. wuuuu..sadisss

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

buah binjai tu aku pernah dengar tapi ni first time tengok.. daun turi tu angin kan?? yang buah cermai tu selalu jumpa yang jeruk punya, sedap wehh.... ciku tu feveret aku!! tapi lawak giler la ada orang ingat buah ciku tu buah kiwi hahaha..... macam nak giler aku gelak..

Abang Jonni said...

buah sentul? ah! indahnya nama.... sapalah yang menamakannya eh?


huhuhuhuu....

Along Tapa said...

fiezah91

erk..ko bior betul fiezah...

Along Tapa said...

HanimQatrunnada

ko bayangkan keadaan aku masa tu...nak gelak pun rasa serba salah dowh..kesian pun ada...

Along Tapa said...

Abang Jonni

kalo tak silap aku belum ada orang lagi yang claim dia la yang menamakan buah tu bro...cuba ko try mengaku ko yang menamakan beliau..

tak susahkan sesape said...

semuanya dah prnh mkn..tp buah binjai tu gila masam xhingat!pokoknya tggi ooo~pyh nk pnjat~~~~

Along Tapa said...

tak susahkan sesape

yang ko pegi panjat bakpe...kait le...

tak susahkan sesape said...

kompem la ak xpnjt kan..haha..ak explain je nk suh bygkn betapa tingginya pokok itu..apo erh!

Along Tapa said...

tak susahkan sesape

owh..ea??aku silap..aku silap...haha

Q said...

semua ini membuatkan aku terliur. lagi-lagi turi masak lemak. fuuuuuu!

Along Tapa said...

Q

hoho bro...ko mempunyai selera yang sama dengan aku..

yad'z said...

hahhaa...kenal sangatttttttt,.... dah sebati dalam jiwa ni hahh

h A n Y S said...

1-tak penah makan, tp penah dengo, ni buah, tpi makan dgn nasi? erm..1st time dengar :D

2-masak lomak dgn keledek ni mmg sdap bro!

3-weh! tak penah nampak! ang pos sekilo kat sni! =D

4- tak suka

5-feveret weh! tapi susa nak dapat lah kat sni..

teha said...

1 tu pnh dgr tp x penah makan..

2 tu mmg x pnh jmpe n mkn..huhu

3 penah makan

4 penah makan.jeruk cermai best! lamanye x mkn cermai..kalo x jeruk mmg masam pun.

5 ciku pnh makan

Along Tapa said...

yad'z

haha..ko memang orang muor sejati la...berjiwa retro..hahaha

Along Tapa said...

hAnYS

1.ko terasa pelik kah?
2.tau takpe...
3.hotak r..besor dowh buah dia..cam bola tenis..mana aku nak pos..
4.haha...
5.aku lak jelak nak makan..ada kat depan rumah kot pokok dia..

Along Tapa said...

teha

hoho..kira orang kampung la ni ek...

muor76 said...

as salam bro... kat umah ko ade lagi ker kemang, binjai dan sentul?
mintak tolong boleh tak?
aku nak kemang binjai dan buah sentul.... serius dah lame tak makan arrr.. ke ko leh bagitau aku kat ner leh dpt? bikin jejes air lior aku jerk...

Along Tapa said...

muor76

aku rasa ada jek lagi kedai2 kat muor ni yang jual kemang bai...buah sentul jek aku tengah mencarik anak...pokok kat rumah tok aku dah kojol dowh...

muor76 said...

mane ler nak dpt buah sentul nih.. dedulu kulit dia pon aku tibai... cecah ngan garam...

Along Tapa said...

muor76

ko try le dowh masak port2 paya redan ke..mana le tau ada orang simpan lagik pokok dia kan...

bofoyengfeng said...

yang first tu buah binjai ye? itu hari ada org bagi gua buah tu, tapi gua tak reti nak makan macam mana...boleh buat ulam eh?

Afiq Ryunosuke said...

yg pakcik tk kenal buah kemang je....
rasa buah tu ade cam rasa2 keledek tk?? kaler dia pon dh mcm keledek :P

Along Tapa said...

bofoyengfeng

buat ulam?ko potong, pastu buat colet2 dowh...makan dengan nasik...kena lak ada sambal belacan...siot r lu bai...lu buat gua lapor memalam ni lak...

Along Tapa said...

Afiq Ryunosuke

takla...dia lebih pada rasa macam buah asam kot...cenggitula lebih kurang...

ainzoo said...

1 & 4 - best kolo wat jeruk. walopun aku bukannya MatiKerasKipas untuk jeruk meruk, tp kolo stakat spotong dua tu, aku layankan jugak.

2 - masak lemak keledek.. tambah pulak sambal tumis ikan bilis ngan ikan kering sepat @ gelama, yummyyy.. ko lalu pun aku takkan pelawa Long.... ahahah

3 - aku tak jumpa buah ni kat Muor. Tapi, aku pernah makan buah ni masa rombongan sekolah g Cameron Highland.

5 - aku suke gak ni... mmm .. ko kasik getol sikit pale budak yang cakap kiwi tu..ahaks.. mak aku dengo pun dia gelak.. `gini le budak jaman sekarang`... :)

Along Tapa said...

ainzoo

1)tak pernah lak aku dengor kemang orang buat jeruk..nak kena survey ni..

2)ahh..ko tak pelawa pun aku dengan tak malunya lawa diri sendirik..

3)huish...rugi ko tak jumpa..memori dowh...

5)haha...takpe...dia dah tau dah...aku nak tunggu buah apa lak yang dia jakun pas ni..

ainzoo said...

ade Long..buah kemang yang kitorang ada tu mmg masam giler.. aiseh..bukan wat jeruk yang buh cuka tu.. ni rendam ngan air gula alat-alat..baru la best.. masam manis manis rasanya..adeh..keco alio dh


buah jambu gelas (yang wane putih tu..) .. aku tak tau lak ko panggil apa... kat uma MakNgah aku ada la buah tu..selalu gugur & benyek kat atas tanah sbb xde orang nak (masam)..pastu, MakNgah wat camtu gak, rendam ngan air gula lama2 sikit (kira jeruk la jugak kan? tehehehe)

owh..kewinduanku kat Muo membuak2... Muo mmg banyak makanan... huarghhh

Along Tapa said...

ainzoo

lorh..kira halwa la ek ainzoo...

wei..part jambu loceng tu aku pun tak tahan dowh..taik sungguh ko ni...mana nak korek ek...

ainzoo said...

ahahah.. halwa ek? ntah..aku seme2 tu aku bantai jeruk je...ahaha

taik? korek? ko korek idung ko tu xde taik ke? La la la la la la :D


ko carik kat kampung yang solok2 sikit, kompem ada...

Terkadang, ada gak terPK, kalo la ade org ngandung yang ngidam buah2 cenggini, sian laki nya nk carik.. makin pupus dah...

Dlu, uma atuk aku ada pokok buah marjerin..aku tak tau org lain panggil apa...kompom ko tak pernah dengar.. buah tu lebihkurang mcm pisang kaki, tapi, kulitnya baldu, kaler maroon, rasa macam epal yang kita makan rasa2 mcm pasir2 sikit...tp, mmg best, lemak2 manis.. hmmm

Nak balik Muoooooooorrrrr T.T

Along Tapa said...

ainzoo

buah marjerin aku pernah dengor la..haha...

dan yang paling aku nak buat ko jeles, aku tengah kat muor skang ni...lalallaa~

ainzoo said...

sesungguhnya aku mmg jelessssssss T.T

Along Tapa said...

ainzoo

haha...terasa macam nak nyanyi lagu kebangsaan negeri Muor...pakkal la taktau...jadik aku nyanyi lagu negeri Johor jek la...

Allah~ peliharakan sultan~ anugerah~ kan dia segala kehormatan~....

d_tieah said...

Buah cermai dan ciku je aku kenal long.. Yang lain tu.. Erkkkk..

Along Tapa said...

d tieah

haha...boleh tahan kebandoran ko ni tieah...