Thursday, January 5, 2012

Aku bukan old fashion..fashion yang tak capai permintaan aku...

Alkisah

Dah selalu dah aku dapat ayat dari orang..."Long, Tenggiling ko ni laptop zaman tok nenek ke hape ni...mana ada orang pakai Travelmate 4120 lagi dah...outdated dah..."..."Long, ko pakai K770i lagi?orang skang dah main handphone touchscreen la..."..."Long, ko dengor Klasik FM?ni zaman moden...orang dengor Era la...tak pun HotFM.."..."Long..ko pakai Adidas 10-5004 lagi?tu dah vintage la long..."...aku pedulik apa kalo korang nak kata aku old fashion ke apa ke...aku sayang reta aku dan aku memang jaga benda-benda tu kaw-kaw punya...bukan aku taknak ikut trend korang-korang ni...tapi pada aku, fashion sekarang ni tak memenuhi permintaan aku...sebab tu aku tak tukor lagi barang-barang vintage ni...nak tau apa permintaan aku?meh tengok...

  1. kenapa aku tak tukor dari Tenggiling pada IPad ke, laptop baru ke...selagi hardware developer tak keluor kan laptop yang bila aku bukak jek, dia terus siapkan assignment ke, terus siapkan aku punya kije ke, selagi tu la aku tak terpikir nak pakai laptop jenama baru...baik aku carik yang old school dan upgrade jek...tak membazir duit aku...
  2. Kenapa aku tak tukor K770i aku kat Iphone ke, smartphone ke...selagi takde handphone yang boleh bagi aku jawapan peksa ke, tak pun result untuk loteri akan datang ke, aku takkan beli handphone baru...memang aku pakai sampai jahanam...buat membazir jek...lagipun fungsi asas telefon setakat call dengan mesej jek...
  3. Kenapa aku pakai lagi Adidas 10-5004 aku tu?kenapa tak carik jek jam lain yang lagi bergaya?sebab jam tu rare....susah nak carik dah...tapi kalo pasal jam ni memang aku tak pernah kedekut nak beli...tapi aku dah decide nak collect jam original dan analog...jam analog yang ori pun rega dia bukan murah-murah...jadik, baik aku tunggu aku ada duit baru aku beli jam baru....
  4. Kenapa aku dengor KlasikFM?kan banyak lagi station radio yang putor lagu yang updated dan best-best...sebab aku suka penggunaan bahasa melayu yang betul...lagu-lagu diorang pun bahasa melayunya cantik-cantik...ingat ek...bahasa yang cantik bukannya bahasa yang ada rythm ataupun yang membuai jiwa...tapi bahasa yang betul dan tak pinjam-pinjam....
  5. Kenapa aku suka barang yang lama dan old school?sebab nilai kesenian dia tinggi...dan kebanyakan barang-barang tu handmade..jadik, aku boleh nampak signature dia tu...
  6. Pasal jam tadi...kenapa aku suka jam analog?kenapa tak suka jam digital?kan jam digital lagi mudah nak baca dan lagi kemas?sebab aku suka susunan mechanical kat jam tu...tu salah satu bentuk mechanical art...kalo korang berjiwa seni korang fahamla...
dan kenapa aku buat entri ni?tak masal-masal citer pasal diri aku dan kesukaan aku kat benda-benda lama?sebab aku tak faham kenapa orang asyik nak pertikai aku guna barang-barang yang agak outdated...kan aku cakap..aku berjiwa seni...cewahhh...

p/s: aku rindu betul kat bunyik jam bandul atok aku...ada bunyik gear besi, ada bunyik spring loosen...bila cukup jam jek, ada bunyik loceng...tung...tung...tung...pergghh...manyak syiok ah...

10 comments:

bofoyengfeng said...

pergh...gua ingat gua sorang je kutu yang layan klasik nasional...syabbas syabbas...!

ainzoo said...

#1 - lektop aku cuma tuko sbb madebod rosak&dah takde sparepart.aku xprefer Ipad since aku bukanla sibuk tahap Gaban pun.setakat taip2 biasa je.

#2- aku pun pakai nokia bateflai. sama jugak la. tujuan untuk call&sms. kolo nk amik gambo, beli kemera je la.ada ada hal?ol skul pun ol skul la.

#4 - wah..ko pun dengo Klasik FM ek? gimme faiv. Kawan2 aku selalu je kutuk aku. Aku mmg layan lagu2 lama. Lirik penuh nasihat & iramanya menenangkan (kawan2 aku selalu kata lagu yang aku dengor tu membuatkan dorang ngantuk...eii apa da..dorang tak tau nak hayati bait2 kata yg puitis cmtu sbb tu ngantuk je manjang..phuiii :) ).Aku suka dengor Drama kat radio tu.hehe..syiokk wo..bermain2 dgn imaginasi aku sendiri sambil dengor radio.

Uma aku pun ada jam atuk aku tu. Walopun dah tak bfungsi dengan elok (setiap 2 jam, akan bunyi teng teng teng selama 10 kali.tak kisah la pukul berapa pun..heheheh). tapi,aku mmg sangat suka :)

Hahhah... Long, komen aku ni kan.. ko rasa, ada tak macam nak amik alih entri blog ko? kui kui kui

Along Tapa said...

bofoyengfeng

haha...aku apprecriate bro..tapi aku terisau bab umur jek tu...hihi...

Along Tapa said...

ainzoo

entri aku lagi panjang..haha...

jam tu dah rosak?sayang dowh...ko bukak la tengok tang mana yang rosak tu..kengkadang spring dia terlari dowh..tu yang meraban jek tu...

ainzoo said...

Aku masih bertapa ni Long.
Nanti kolo aku balik Muo, aku godek la mana yang patut. AKu memang sayang. sentimental value beb! :)

Unknown said...

aku pun suka bahasa melayu yang betul, at least start skarang laaa...(sigh~, msih mgunakan pkataan rojak) tapi aku xdengar klasik.fm, sebab xpenuhi permintaan jiwa kot. lagipun aku memang jarang dengar lagu pun, time study week jer baru kalut nak dengar lagu..haha.. Anyway, hi Along Tapa, saaya Mizz nyi.


http://streetneon.blogspot.com/2012/01/good-by-heart.html

Along Tapa said...

Ainzoo

tau takpe...kata jiwa muor...bandor pencen..haha...

Along Tapa said...

Mizz Nyi

kalo nak diikutkan ek...tak susah nak guna bahasa melayu yang betul...tapi kebanyakan "pakar" bahasa ni jam pakat-pakat kata yang bahasa melayu yang memang melayu ni sebagai "bahasa pasor" dan bahasa yang berojak-rojakan diorang tu sebagai "bahasa baku"...tu yang jadik rosak orang ni jam tu...

sebab ko hai last..aku pun jawab hai last jugak..hai Mizz Nyi...

Unknown said...

haha...pun boleh nk hai last2...

ha'a kan, aku dah lupa dah sal bhasa baku dan bahasa pasor nie...tp bende2 nie slalu ak konpius mse kecik2 dlu...yg mne satu yg bhasa skema nie??baku ke pasar?haha

Along Tapa said...

Mizz nYi

bahasa skema yang ada kat litar skema tu dowh...