Wednesday, March 7, 2012

Mana la pergi makanan-makanan ni ek

Alkisah

Ni antara makanan yang aku pernah makan satu masa dulu...selalu jugak la makan...tapi ni jam dah payah nowh nak mencariknya...agak-agak korang, jumpa lagi tak benda-benda ni kat mana-mana??

    Burger Roti Baghdad
    aku teringat masa kecik-kecik dulu, masa tu tahun 90an jugak la...asal nak beli burger jek, mesti jumpa orang jual burger ni...burger ni inti dia daging yang dah dikisar halus, pastu burger ni pulak dibungkus dengan kulit popia...pastu kita goreng baek punya dia sampai garing...endingnya, dapat la sebijik burger yang rangup diluor, dan lembut dan berjus didalam....tapi aku pelik...dah takde ke peniaga burger yang boleh buat burger ni lagi ek....dah tak jumpa dah....
Sagun
Sagun ni pulak memang makanan kegemaran setiap kali balik sekolah agama dulu...masa kecik-kecik dulu, kalo tak beli lepas balik sekolah agama memang la tak sah....dan lagi selamba, masa makan sagun ni, aku duk sibuk berbual dengan member-member....dan tersembur-semburla bendalah tu keluor...memang terasa satu kepuasan dalam hati...nak-nak bila semburan masa cakap tu tepat kat muka member...ni jam dah payah dah nak carik dah sagun ni....jarang dah aku jumpa orang jual...

kuih jongkong

ni pun satu jenis kuih yang memang dah payah nak jumpa dah ni jam...aku taktau kenapa dah makin kurang orang buat kuih jongkong ni...nak kata kita makin kepupusan daun pisang, tak jugak...sampaikan kewujudan kuih jongkong ni tak diketahui oleh encik cecep...nampah nowh dah makin ramai orang tak kenal kuih ni..
Botok-botok
 ni pulak dinamakan botok-botok...ramai yang sinonimkan botok-botok ni dengan orang jawa..tapi aku rasa ni banyak orang bugis yang buat...jadik, baik aku tanya otai-otai Johor ni sebab diorang lagi tau..ainzoo...botok-botok ni makanan jawa ke bugis ek?haha...bagi korang yang taktau, botok-botok ni biasanya makanan laut terutamanya ikan yang di lomor dengan rempah,ada bubuh dedaunan yang aku pun dah tak ingat apa sebab aku dah lama tak jumpa...lepas tu dibakor...dan aku tak jumpa dah bendalah ni...last aku rasa aku jumpa masa atok mak aku masak masa aku sekolah rendah dulu....jadik, takkanla bendalah ni abis sampai ke atok aku jek ye tak?mana pergi pakar-pakar masakan ni?

aku bubuh sikit jek...kalo nak diikutkan banyak lagi makanan yang dah aku tak jumpa dah ni jam....jadik aku nak cabor chef-chef terkemuka kat Malaysia ni, korang boleh tak komersialkan makanan tradisional ni...dah-dahla duk promote makanan ala barat tu....Malaysia ni terutamanya orang-orang melayu ada melambak-lambak lagi makanan yang dah makin dilupakan ni jam...

p/s: lama tak makan burasak, lama tak nampak orang jual rojak petis...payah nak jumpa orang jual ais krim potong yang original, dan lama jugak tak togok air ais krim soda dalam botol kaca....bila aku bercerita kat bebudak, terasa macam aku ni lahir kat zaman yang berlainan nowh lak...

16 comments:

Uncle Jonni said...

tempat aku sagun masih ada lagi terjual... seronok menguyah sambil bercakap..
kehkehkehkeh...

Along Tapa said...

Uncle Jonni

tula bro...ada perasaan macam kat negara salji tu...

fiezah91 said...

aku x kenal pun wei makanan yg no 1 tu.hahaha.xpernah jumpa kot.1st time tgk ni :P

sagon tu memang aku jrg nak jumpa dah.dulu kecik2 selalu beli.huhu

Along Tapa said...

fiezah91

hah?ko serius tak pernah jumpa?maybe kat semenanjung jek kot ada orang jumpaa..

faizura rahman said...

kuih jongkong tu buat dari ape? serius xpenah dgr or tgk pun..haha

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

sagun tu sekarang ada jual kat kedai2 kecik je.... dengan kedai2 kat R&R..

err yang roti baghdad tu tak pernah pulak aku dengar... roti arab tau la hehehe.....

botok2 dengan kuih jongkong tu pernah la dengar... tapi kuih jongkong tu bukan ada nama lain ke??

Mama Rayyan said...

yg roti baghdad tu sye pgil burger goreng..de jual kt pasar malam taman muhibbah kt rawang,sungai mati..awk org muor kn msti tahu tmpt tu..

Along Tapa said...

faizura rahman

kuih jongkong tu buat guna tepung beras dengan santan kalau tak salah aku...pastu ada bubuh air gula...lebih kurang macam orang buat bubur sumsum gak...

Along Tapa said...

HanimQatrunnada

burger roti baghdad tu ada yang panggil burger goreng...tapi aku tak guna burger gorang kat sini sebab takut orang kompius dengan daging burger yang digoreng tu....

Along Tapa said...

Mama Rayyan

Taman Muhibbah tu dekat nowh dengan rumah aku kak...berapa naik motor lima minit pun tak sampai..tapi tak perasan lak ada jual lagi...maybe aku jek kot dah lama tak ngala ke sana...

ainzoo said...

aku bz lately,
tak sempat nak jenjalan kat blog kawan2 termasuk ko. hehe. ni komen a.k.a sub-topik kecit utk entri ko kali ni.

Roti Baghdad tu, kat paso lambak aku panggil roti khurasan kolo tak silap. sebijik cenggitu la. dlmnya daging kisor, balut popia. tu mmg makanan paso lambak yang aku tunggu2 bila arwah ayah aku balik dari ngajo. Mmg lama gak aku tak jumpa. Buat sendiri tu, boleh je. tapi kolo ada virus malas, ye nengok gambo aje.

Sagun - ada lagi la beb. Highway Air Keroh ada. kat Kelantan pun ada lagi. Dedulu, kolo aku dengo akak&abg2 senior bebual `Dia cakap BI berabuk siyot`... kompom aku terbayang orang tu makan sagon sambil speaking English. Cuma dah tak ramai buat candy kelapa. best woohh..aku suka gak yang tu.

kuih jongkong - tak pernah aku makan beb. dia macam nagasari ke? atau cmna? kolo ko ada resepi, ble aku try. ingin juga nak rasa.

botok-botok? enjek botox pun aku tak penah nerai, inikan pulak botok-botok... he he he. aku tak berkesempatan makan..(tapi tengah recce resepi.. nnt balik muor nak masak ar). Aku rasa, ni masakan bugis kot? tapi, tak kisah la..semua orang yang bukan vegetarioan mmg boleh makan.. :)

Along Tapa said...

ainzoo

botok-botok - kolo ko taktau, sah makanan bugis la...sebab tok mak aku memang orang bugis pun...just kengkadang tu biasala...dah lama duk muor..dah bercampur baur masakan sume ye tak??

kuih jongkong - mak aku ada cakap aritu nama lain dia...hape ek...tak ingat lak...

Sagun - mungkin aku yang tak perasan kot...candy kelapa?ke ko cakap pasal gula tarik ni?

Roti baghdad - tula..tu cara terbaik nak ajor bebudak makan burger dengan roti sekalik..kalo tak, diorang duk pipil daging jek yang diorang telan...roti bior jek terbuang...ek?

ainzoo said...

hehe... asalkan tekak boleh layan, makanan apa pun tak kisah beb.
macam aku ni, kolo dah nama tekak si jawa kampung, letak cheese depan lubang idung pun aku muntah.. haha

candy kelapa ..bukan gula tarik.. dulu2, masa mak aku anak dara sunti, dia buat tu utk jual & tolong moyang aku menyara kuarga. sekarang ada lagi, cuma tak banyak la org jual.

aku rasa, dia balut dengan kulit popia tu sbb tak nak daging kisor tu berterabur masa nak makan.kolo daging burger kan sekeping je Long.apa pun namanya, roti tu mmg terbaekk :)

miya said...

sagun.. sy pernah mkn masa balik indon dulu.. tp sana panggil sagon. sedap!!

Along Tapa said...

miya

tak kisahla apa panggilannya...yang penting bendalah tu sedap dimakan...ngahahaha

afdal mus said...

mai pandan indah padang mpaj bazar...hanya bulan puasa saja yg ada