Friday, June 18, 2010

Aku kat mana ni??

Alkisahnya..

beberapa hari lepas aku turunla ke bandor(Muor) sekali dengan bapak dgn adik aku(kebetulan dia tak kije aritu)...maklumla..aku ada duit lebih...kira-kira nak gak angkat sebijik broadband...leceh kalo balik muor nak kena mengulang pegi CC... kemudian berangkat la aku ke bandor tu...

Fuh!! banyak dah lain dah kat bandor ni jam...keta dah banyak, bangunan dah lawo-lawo dah.. ada lak hotel baru kat tempat bangunan tak siap dulu...ntah apa nama hotel tu aku tak ingat...tapi lawo gak...lagi up dari hotel classic kat sebelah wetex tu(ikutkan dulu, hotel classic la yg paling mewah pun kalo ada kat sini)...kendian, kitorg pun menapak la, turun dari keta. saje nak nengok keliling secara depan-depan. lagipun aku ni jam dah jarang turun bandor..balik pun sekejap-sekejap jek. gembira gak aku kalo dapat kuar meleser cemni..mana tau dapat cuci-cuci mata, tengok awek-awek cun..

pastu aku nampak la cemana penuhnya bandor la ni..penuh umat manusia walaupun aku turun aritu ari selasa..tapi aku kisah apa...lagi penuh lagi bagus...lagi banyak la aku dapat cuci mata...balik kompem la mata aku terang-benderang bersinar-sinar bak kilauan di balik tasik yang jernih..perggghhh...bahasa~~~

tapi apakan daya, yang aku nampak bukannya awek-awek melayu macam zaman aku sekolah dulu..kalo dulu, melambak-lambak awek comel-comel ada kat wetex tu..ada yang balik sekolah, singgah makan, ada yang sambut hari tua kat kfc. ni jam?? sama ada bukan bangla-bangla yang macho lagi berbulu, tak pun indon yang kacak lagi bergaya, paling-paling koman geng-geng vietnam dan myanmar yang putih melepak yang melambak kat sini..nak carik melayu?? payah seribu baru jumpa satu.

Maka timbullah satu persoalan di dalam kepala otak aku ni...aku kat mana ni??? terasa cam kampung kebanggaan aku ni dah dijajah oleh makhluk-makhluk...eh tak..pendatang-pendatang asing... dan yang menjadik persoalan, masa bagi masuk pendatang asing ni, kita takde kira nisbah dengan penduduk ke hape... cam malaysian:pendatang asing, 50:3... ke aku yang salah faham sebab nisbah tu aku tengok cam malaysian-indon 50:3, malaysian-bangla 50:3, malaysian-vietnam 50:3 dan seterusnya....tu sebab la dorang ramai kot~~~


p/s: jadik aku pun pegi beli broadband tu, jalan straight jek tak toleh kiri kanan, pegi beli, pastu jalan straight jek tak toleh kiri kanan, balik...dan kompem bukannya mata aku jadik terang benderang balik tuh...makin bulor, melampau-lampau rabunnya bijik mata aku...apala nasib ek..pasni jalan pegi menghala bukir gambir r...tengok awek jawa lg lawo..

2 comments:

RozSyah said...

pernah la sekali gi muar..2thn lepas..gi tanjung..mlm2 meriah gak yer..

Along Tapa said...

rozsyah

haha...kalo ko pegi tanjung awal tahun ni, lg la meriah..ramai org main layang-layang malam-malam...ni jam lak buat expo...macam-macam betul aktiviti diorang buat kat tanjung skang ni...